IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Електромобил втора ръка: какво трябва да знаете преди покупка

От Renault Zoe до BMW i3 и Tesla - вижте колко струва подмяната на батерията при различните модели

Разумно ли е да си купите електромобил втора употреба? Все повече хора в България се интересуват от електрическото задвижване - било заради модата, било заради по-ниските разходи за зареждане и безплатното паркиране в центъра на София, било от екологични подбуди. И понеже новите електромобили като цяло са твърде скъпи за повечето хора, те се насочват към пазара втора ръка - по същия начин, по който досега са си купували и конвенционалните автомобили.
      
     
BMW i3
BMW i3 е от малкото електрически модели, които са достатъчно дълго на пазара, за да има в момента голямо предлагане втора ръка. Но цените скочиха драстично от 2020 насам
     
      
Този пазар се разшири драматично в последните години. През 2019 в България се предлагаха няколко десетки електрически автомобила втора ръка. В момента търсенето в произволен сайт за автомобилни обяви ни връща над 700 резултата. Предлагането се простира от 10-годишно миниатюрно Mitsubishi iMiEV за 12,000 лева до почти ново Porsche Taycan за двайсет пъти повече. Като цяло цените на електромобилите са скочили драстично спрямо миналата година и сега BMW i3 на пет-шест години, което доскоро струваше от порядъка на 25,000 лева, се предлага средно за 45,000 лева. Електрически VW Up! е между 20,000 и 40,000 лева според годината и пробега. Renault Zoe от 2015 се предлага между 25,000 и 35,000. Има даже оптимист, който иска да ви продаде миниатюрния Citroen Ami втора употреба за 20,500 лева (макар същият да струва чисто нов 7,290 евро във Франция с всички такси и без никакво чакане). Nissan Leaf от първо поколение на десетина години може да се намери за малко над 20,000 лева.
     
       
Volkswagen, батерии
При повечето производители подмяната на батерията е много скъпа, защото самите батерии идват от външни доставчици. Надеждата на компании като VW е да намали цените, когато започне масово собствено производство
   

     
Дори и при тези драстично пораснали цени, употребяваните електромобили си остават по-достъпни от новите. Само имате предвид едно: те са съвсем различна стока от колите с двигател с вътрешно горене. При последните рискът при покупка втора ръка е не е голям - и можете допълнително да го намалите, като проучите кои модели са относително по-дълговечни и се постараете да разберете как е била експлоатирана конкретната машина, която ще купувате. А даже и да не го направите, ремонтът или подмяната дори на най-скъпите компоненти обикновено струва не повече от няколко процента от стойността на самия автомобил (освен ако сте си купили S-класа за 2,000 лева, разбира се).

При електромобилите е съвсем различно заради батерията. Тя има ограничен живот, който може допълнително да се съкрати при неправилна експлоатация. А подмяната често струва половината от цената на автомобила на старо. Или дори я надхвърля. В галерията долу сме цитирали цените за смяна при някои от най-популярните електрически автомобили на пазара. Имайте предвид, че това са цени на производителите и на официалната им дилърска мрежа. Не е проблем да си купите батерия от Китай или втора употреба - само че тогава рисковете при ремонта стават повече и са изцяло за ваша сметка.
      
      
Какво трябва да знаете при електромобилите втора ръка (ГАЛЕРИЯ):

  
   

0 от 500
  • #50
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Пазарният дял на акумулаторните автомобили се подобри до 25,3%. Това е една на всеки четири нови коли. BEV: 29 182 ръст от 9% при 14,1% пазарен дял PHEV: 23 209 спад от 15% при 11,2% пазарен дял; Общо: 52 391 спад от 3% при 25,3% пазарен дял.Смотани немци, смотани. Що не им обясните как не разбират нищо от практичност и икономичност, а? Или може би и инженерната част им куца, нали?
  • #49
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    През май 2022 г. регистрациите на BEV се повишиха със 17,7%, което представлява един на всеки осем нови автомобила, появили се на пътя миналия месец. Plug-in хибридите са намалели с 25,5%, докато хибридите са нараснали с 12,0%, което означава, че доставките на електрифицирани превозни средства представляват три от 10 нови коли.Смотани англичани, нали? Ако бяха малко по-умни, щяха да се поучат от вас? Или всъщност е точно обратното? Вие сте къде-къде по-умни от немци, англичани и норвежци, нали ...
  • #48
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    През март 2022 г. има повече регистрирани BEV, отколкото през цялата 2019 г., като месечният им пазарен дял нараства до 16,1%.През април 2022 г. са продадени 12 899 нови BEV увеличение от 40,9% спрямо април 2022 г. Това им даде 10,8% пазарен дял спрямо 6,5% миналата година. Регистрациите на хибриди също са се увеличили с 18,3%, докато броят на новите регистрации на plug-in хибриди е намалял с една трета (32,8%). В резултат на това електрифицираните превозни средства съставляват 27,9% от всички
  • #47
    2 rate up comment 0 rate down comment
    до 45 ( преди 5 месеца )
    Карах тойота авенсис 18 години, докато не започна да сдава багажа. Кога съм казвал да се купуват други(нови) коли през кратки срокове? Дори е малоумно да се прави това с телефони, таблети и лаптопи. Може би е въпрос на отрицание срещу електричките и много хора мразят да им се натрапва какво да правят. Но ако прекалят с плюнките срещу по-качествените технологии няма разлика между тях и дивите араби. Та, няма разлика дали ще се купи на лизинг нов ДВГ, хибрид или електричка.
  • #46
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    к у ртуазията пък какво обща има с практичността? Ще ме убиете от смях. Тази дума на френски значи учтивост или възпитаност, неграмотни диваци. Ако не знаете какво значи тази или онази дума, тогава не я използвайте. И не, не съм си купил Тесла заради "учтивостта".
  • #45
    4 rate up comment 1 rate down comment
    До долния ( преди 5 месеца )
    Не става въпрос само за финансови възможности, а за народопсихология. Защо ти е да купуваш чисто нов автомобил, като можеш да го купиш след три години за половината от цената. Поне така беше допреди няколко години, но сега и цените на употребяваните автомобили се вдигнаха и става безсмислено да си сменяш често автомобила, докато не паднат отново. Лично аз не виждам нищо лошо в това да караш тригодишен автомобил от по-висок клас, отколкото чисто нова dacia.
  • #44
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    България е областните градове, не селата. Интересно как вадиш "статистика" от чувствата си. Но определено е забавно, ако има затягане на правилата как ще изревете на умрело. А че всекидневно се трепето, щото не спазвате никакви правила и карате технически неизправни таралясници е над вас. Или по-скоро под вас. Преди малко ти изкарах официалната статистика, но хич не ти пука. Масово се карат нови коли, може би на лизинг, но дали ще се карат нови електрички или ДВГ, е все тая.
  • #43
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Другото което да проблемни клетки преди 8-та година се сменят лесно, ами след това ще трябва да плащате или да направите като тези които са ги пуснали на обява - а сега загряхте ли.
  • #42
    1 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Каква електричка, аз минавам на газ и разхода ми веднага пада с 2 лв. на литър, това да караш такава кола си е наказание и без пари да ми дават не искам такова, за глезотия си купувам часовници и джаджи ама да дам 150 бона от глоктоазия - не мерси.
  • #41
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Първо София не е България, второ не гледай какво има пред скъпите ресторанти - там ходят хора с пари. Гледай пред жилищните комплекси. Трето погледни общите регистрации на коли. Новите в силни години са под 30к Докато употребяваните са към 300к т.е. само 10% от хората могат да си позволят нова кола. Да кажем и едни 10% карат кола под 5г което си е направо нова. После огромна част от новите коли са базови служебни Сандерота, Клиота, 208-ци - коли далеч от 80к лв.