Малко автомобили в историята са били толкова подигравани, колкото Trabant. Най-скромният продукт на автомобилната индустрия отсам Желязната завеса в много отношения си заслужаваше сарказма: произведен от пластмаса и памучни отпадъци, задвижван от допотопен двуцилиндров мотор, разполагащ с комичните от днешна гледна точка 26 конски сили, да не говорим за подхода към оборудването на създателите му, които явно са смятали дори датчика за нивото на горивото за излишен, буржоазен лукс.
И все пак това е само едната страна на монетата. В бедния социалистически лагер, и в една държава със съвсем оскъдни ресурси, "Траби" бе точно това, което се искаше от него: евтин, непретенциозен масов автомобил. За над три милиона семейства - не само в ГДР, но и в България, Чехия и Словакия, Полша и Унгария - той бе не само първи и единствен автомобил, но и символ на свободата. В известен смисъл това бе най-емблематичната кола на соца - и не е чудно, че днес е обект на постоянно засилващ се колекционерски интерес. В навечерието на 65-ия му юбилей, нека припомним някои факти за Trabant, които не всички са чували.
20 любопитни факта за легендата Trabant (ГАЛЕРИЯ):
След края на Втората световна война и двете Европи - Източна и Западна - нямат ресурса да разработват нови автомобили. И от двете страни на Желязната завеса се обръщат към стари проекти отпреди войната. На Запад най-прочутият пример е VW Beetle. На Изток е Trabant.
Auto Union, могъщото обединение на четири германски автомобилостроителя от 30-те години, е разкъсано след войната. Фабриките на Audi и DKW в Цвикау остават в Съветската окупационна зона - бъдещата ГДР. Марките на Auto Union бягат на Запад, а на тяхно място властите в ГДР създават VEB Sachsenring Automobilwerke. Първият продукт на предприятието е IFA F8 - всъщност просто довоенната DKW F8 със сменено име, и с корпус от дърво и кожа.