"Автомобилът не е разкош, а превозно средство", казваше Остап Бендер, прословутият герой на съветските сатирици Илф и Петров. Това до голяма степен отразяваше възгледите на ръководителите на социалистическата автомобилна индустрия.
Bosmal Beskid - един практичен и модерен за времето си автомобил, който обаче така и не стига до масово производство
С малко изключения, те неизменно са задушавали опитите на дизайнери и инженери да предложат на хората отсам Желязната завеса нещо по-интересно и вълнуващо. Именно за тези изключения - някои произведени в съвсем малки серии, други останали само прототипи - ще ви разкажем в три поредни статии. В първата част се спряхме на няколко от най-непознатите автомобили на Tatra, Wartburg и "Москвич". Ето и втората част.
Непознатите коли на социализма - II част (ГАЛЕРИЯ):
Мнозина смятат това за най-красивата кола, създавана от социализма - но и тя се ражда само благодарение на хитрост и заобикаляне на правилата.
Голямата фигура в полската автомобилна индустрия между 50-те и 70-те е Цезар Наврот - едновременно блестящ инженер и талантлив дизайнер. Във второто обаче той е безмилостно ограничаван от прагматичните и предпазливи шефове на държавната компания FSO (Fabryka Samochodow Osobowych). В края на 50-те те му възлагат да тества в практиката някои нови технически решения, предвидени за бъдещите седани на FSO.
Наврот решава, че това е шансът му. В края на краищата къде пише, че тестовият прототип трябва да е скучен и функционален? Така се ражда FSP Syrena Sport - елегантен малък роудстър с корпус от фибростъкло и тегло едва около 700 килограма.