Въпреки някои отделни проблясъци, съветската автомобилна индустрия няма кой знае колко основания за хвалби. Повечето й модели са или лицензи на стари западни технологии (като Жигули, което е версия на Fiat 124), или откровени кражби.
Известните художници-графици братя Шчербинини със своя ГТЩ
Масовите съветски автомобили никога не са изпъквали нито с външен вид, нито с особени качества. Но в същото време множество съветски инженери и дизайнери са се опитвали със собствени сили да създадат модерни и интересни автомобили. Някои от тези единични опити са оцелели и до днес, и, честно казано, нерядко изглеждат доста по-вдъхновяващо от бълваните в големи серии фабрични соц возила. Нека си припомним някои от най-интересните, и същевременно най-редки, автомобили от бившия СССР.
15-те най-интересни самоделни машини от СССР (ГАЛЕРИЯ):
Този спортен автомобил с 2+2 конфигурация на седалките е дело на малък екип от служители на Централния научноизследователски автомобилен и автомоторен институт (НАМИ) с помощта на директора на Минския завод за автомобилно оборудване Кузма Дурнов, чиито инициали са използвани в името на автомобила. Двигателят бил взет от “Гърбушкото” на Запорожец, а благодарение на рамата, комбинирана с частично пространствено шаси и олекотени външни панели, цялото купе тежало по-малко от 500 килограма. От всички 6 произведени такива автомобила до наши дни са оцелели само четири, като тяхното състояние е незавидно. Спорт-900 е един от малкото съветски автомобили, създаден в ограничена серия. Работата по-колата започнала през 1963 и продължила до 1969.