Въпреки някои отделни проблясъци, съветската автомобилна индустрия няма кой знае колко основания за хвалби. Повечето й модели са или лицензи на стари западни технологии (като Жигули, което е версия на Fiat 124), или откровени кражби.
Известните художници-графици братя Шчербинини със своя ГТЩ
Масовите съветски автомобили никога не са изпъквали нито с външен вид, нито с особени качества. Но в същото време множество съветски инженери и дизайнери са се опитвали със собствени сили да създадат модерни и интересни автомобили. Някои от тези единични опити са оцелели и до днес, и, честно казано, нерядко изглеждат доста по-вдъхновяващо от бълваните в големи серии фабрични соц возила. Нека си припомним някои от най-интересните, и същевременно най-редки, автомобили от бившия СССР.
15-те най-интересни самоделни машини от СССР (ГАЛЕРИЯ):
Създадена е през 1956 в едноименния град (днешния Санкт Петербург) от инженер с фамилия Бабич. Представлява високоскоростен роудстър, задвижван от 6-цилиндровия двигател на ГАЗ-12 с мощност 90 к.с. Това е и един от най-бързите автомобили по онова време в Съветския съюз. Роудстърът можел да измине разстоянието от Симферопол до Санкт Петербург, което е около 2125 км, за 20 часа, вдигайки на места скорост от 180 км/ч.