Въпреки някои отделни проблясъци, съветската автомобилна индустрия няма кой знае колко основания за хвалби. Повечето й модели са или лицензи на стари западни технологии (като Жигули, което е версия на Fiat 124), или откровени кражби.
Известните художници-графици братя Шчербинини със своя ГТЩ
Масовите съветски автомобили никога не са изпъквали нито с външен вид, нито с особени качества. Но в същото време множество съветски инженери и дизайнери са се опитвали със собствени сили да създадат модерни и интересни автомобили. Някои от тези единични опити са оцелели и до днес, и, честно казано, нерядко изглеждат доста по-вдъхновяващо от бълваните в големи серии фабрични соц возила. Нека си припомним някои от най-интересните, и същевременно най-редки, автомобили от бившия СССР.
15-те най-интересни самоделни машини от СССР (ГАЛЕРИЯ):
Още един самостоятелен проект, способен на максимална скорост от 180 км/ч. Панголина е построен през 1980 от Александър Кулгиним, който използва за основа шасито на Жигули. Първоначално колата имала гигантски преден капак, който се отварял напред и позволявал достъп до интериора, но през 90-те машината претърпяла инцидент и след поправката й били внесени промени - конвенционални врати и статични фарове. През 2004 създателят на Панголина загина в тежка катастрофа, а днес автомобилът му се намира в автомобилен музей в Москва.