Въпреки някои отделни проблясъци, съветската автомобилна индустрия няма кой знае колко основания за хвалби. Повечето й модели са или лицензи на стари западни технологии (като Жигули, което е версия на Fiat 124), или откровени кражби.
Известните художници-графици братя Шчербинини със своя ГТЩ
Масовите съветски автомобили никога не са изпъквали нито с външен вид, нито с особени качества. Но в същото време множество съветски инженери и дизайнери са се опитвали със собствени сили да създадат модерни и интересни автомобили. Някои от тези единични опити са оцелели и до днес, и, честно казано, нерядко изглеждат доста по-вдъхновяващо от бълваните в големи серии фабрични соц возила. Нека си припомним някои от най-интересните, и същевременно най-редки, автомобили от бившия СССР.
15-те най-интересни самоделни машини от СССР (ГАЛЕРИЯ):
Този автомобил е създаден от един-единствен човек, от началото до края. И то в едно мазе. На Юри Рубел му били необходими няколко години, за да построи свой собствен GT модел, като работата му приключила през 1977. Купето му притежава не само оригинален дизайн с високо качество на изработката и отношение към детайла, но и перфектно разпределение на теглото, както и добре обмислен интериор. За труда си Рубел получава награда за постижения в областта на дизайна, което е достойно за уважение, имайки предвид, че всичко започва с едно обикновено Жигули (ВАЗ-2103). Видът на Спорт-1500 дори е продължен с нов модел…