Въпреки някои отделни проблясъци, съветската автомобилна индустрия няма кой знае колко основания за хвалби. Повечето й модели са или лицензи на стари западни технологии (като Жигули, което е версия на Fiat 124), или откровени кражби.
Известните художници-графици братя Шчербинини със своя ГТЩ
Масовите съветски автомобили никога не са изпъквали нито с външен вид, нито с особени качества. Но в същото време множество съветски инженери и дизайнери са се опитвали със собствени сили да създадат модерни и интересни автомобили. Някои от тези единични опити са оцелели и до днес, и, честно казано, нерядко изглеждат доста по-вдъхновяващо от бълваните в големи серии фабрични соц возила. Нека си припомним някои от най-интересните, и същевременно най-редки, автомобили от бившия СССР.
15-те най-интересни самоделни машини от СССР (ГАЛЕРИЯ):
Купето на Меркурий е създадено от стъклопласт, отново от Юри Рубел. Творческият колектив този път се състои от трима души, а за основа е използвана по-новата “шестица” ВАЗ-2106 с нейния по-мощен 1.6-литров двигател. Произведени са 5 такива автомобила (3 в Москва и 2 в Тбилиси). Първият екземпляр се появява през 1982, а впоследствие една от колите е модифицирана и получава новото име Протон. Най-характерната особеност на Протон е, че на мястото на двигателя с вътрешно горене има електромотор с две акумулаторни батерии.