Въпреки някои отделни проблясъци, съветската автомобилна индустрия няма кой знае колко основания за хвалби. Повечето й модели са или лицензи на стари западни технологии (като Жигули, което е версия на Fiat 124), или откровени кражби.
Известните художници-графици братя Шчербинини със своя ГТЩ
Масовите съветски автомобили никога не са изпъквали нито с външен вид, нито с особени качества. Но в същото време множество съветски инженери и дизайнери са се опитвали със собствени сили да създадат модерни и интересни автомобили. Някои от тези единични опити са оцелели и до днес, и, честно казано, нерядко изглеждат доста по-вдъхновяващо от бълваните в големи серии фабрични соц возила. Нека си припомним някои от най-интересните, и същевременно най-редки, автомобили от бившия СССР.
15-те най-интересни самоделни машини от СССР (ГАЛЕРИЯ):
Макар че техническата част на този автомобил е подготвена от Станислав и Юри Алгебраистови, той всъщност получава името на своите дизайнери - също братя. ГТЩ e съкращение от “Гран-Туризмо Щербининых”, в чест на художниците-графици Александър и Владимир Шчербинини. Двигателят е взет от ГАЗ-24 Волга, а матриците за външните панели впоследствие са използвани за създаването на автомобил, кръстен Сатана. Той прилича много на ГТЩ, но има леко променена предница.