Малко автомобили в историята са били толкова подигравани, колкото Trabant. Най-скромният продукт на автомобилната индустрия отсам Желязната завеса в много отношения си заслужаваше сарказма: произведен от пластмаса и памучни отпадъци, задвижван от допотопен двуцилиндров мотор, разполагащ с комичните от днешна гледна точка 26 конски сили, да не говорим за подхода към оборудването на създателите му, които явно са смятали дори датчика за нивото на горивото за излишен, буржоазен лукс.
И все пак това е само едната страна на монетата. В бедния социалистически лагер, и в една държава със съвсем оскъдни ресурси, "Траби" бе точно това, което се искаше от него: евтин, непретенциозен масов автомобил. За над три милиона семейства - не само в ГДР, но и в България, Чехия и Словакия, Полша и Унгария - той бе не само първи и единствен автомобил, но и символ на свободата. В известен смисъл това бе най-емблематичната кола на соца - и не е чудно, че днес е обект на постоянно засилващ се колекционерски интерес. В навечерието на 65-ия му юбилей, нека припомним някои факти за Trabant, които не всички са чували.
20 любопитни факта за легендата Trabant (ГАЛЕРИЯ):
Създателите на "Траби" очевидно са изповядвали безсмъртния девиз на Остап Бендер: "Автомобилът не е разкош, а превозно средство". Тук оборудването не просто не включва нищо излишно - то не включва нищо. Имате волан, педали, скоростен лост (за него - след малко), скоростомер, контролни лампички, бутони за фаровете... и един специален прибор, наречен "иконометър". Ако карате пестеливо, той свети в зелено. Ако се увлечете с газта и пришпорите всичките 26 коня, светва в предупредително червен цвят.