Малко автомобили в историята са били толкова подигравани, колкото Trabant. Най-скромният продукт на автомобилната индустрия отсам Желязната завеса в много отношения си заслужаваше сарказма: произведен от пластмаса и памучни отпадъци, задвижван от допотопен двуцилиндров мотор, разполагащ с комичните от днешна гледна точка 26 конски сили, да не говорим за подхода към оборудването на създателите му, които явно са смятали дори датчика за нивото на горивото за излишен, буржоазен лукс.
И все пак това е само едната страна на монетата. В бедния социалистически лагер, и в една държава със съвсем оскъдни ресурси, "Траби" бе точно това, което се искаше от него: евтин, непретенциозен масов автомобил. За над три милиона семейства - не само в ГДР, но и в България, Чехия и Словакия, Полша и Унгария - той бе не само първи и единствен автомобил, но и символ на свободата. В известен смисъл това бе най-емблематичната кола на соца - и не е чудно, че днес е обект на постоянно засилващ се колекционерски интерес. В навечерието на 65-ия му юбилей, нека припомним някои факти за Trabant, които не всички са чували.
20 любопитни факта за легендата Trabant (ГАЛЕРИЯ):
Основната причина за насмешките над "Траби" е всъщност неговото дълголетие. По времето на първата си поява през 50-те той в никакъв случай не е по-изостанал от западноевропейските си аналози - и те са принудени да се съобразяват с оскъдицата на следвоенните години и с обедняването на клиентите. Дори и през 60-те разликата между автомобила от ГДР и малолитражките от Запад не е чак толкова голяма. Но след това западните страни се замогват и старите икономични модели са заменени от по-съвременни. А Trabant, първоначално замислен да се прави само до 1971, всъщност си остава почти без промяна и през 70-те, и през 80-те. Едва в края на живота си, вече след падането на комунизма, той най-после получава по-зрели и адекватни двигатели и технологии. Но за кратко...
На снимката: IFA F8, предшественикът на Trabant