IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Петте метала, които ще изместят петрола

Около тези суровини ще се въртят световните дела в следващите десетилетия. Цените им вече са в небето

През XIX век бяха въглищата. През XX век световните дела се въртяха около петрола. През XXI век, по всичко личи, новият ключов фактор в геополитиката и икономиката ще са няколко пренебрегвани доскоро метала.
    
     
никел, лондонска борса, електромобили, цени
Войната в Украйна доведе до безпрецедентни цени на никела и дори принуди Лондонската борса за метали да спре търговията с него за цяла седмица
    
    
Преходът към по-чисти енергетика и транспорт ни най-малко няма да ни освободят от зависимости, напрежение и намеса на големите в делата на малките. Просто горещите точки на картата ще се променят и вече няма да са в Персийския залив, а в басейна на Конго и в Боливия. От друга страна, големият преход предлага и фантастични възможности за онези инвеститори, които правилно се ориентират накъде духа вятърът. Макар че вероятно си струва и да припомним думите на борсовата легенда Дан Дикър: "Петролът е жалка инвестиция, защото всъщност не е никаква инвестиция. Той е просто облог - и то облог с прикачена към него тиктакаща бомба".
    
     
Електромобили, продажби, графика, IEA
В последните години популярността на електромобилите расте неудържимо, а с нея - и търсенето на "металите на прехода". Графиката е по данни на IEA
    
     
Преходът към нисковъглеродна икономика има безброй направления, но ключови за пазарите на суровини ще са две от тях: електромобилите, и решенията за съхранение на енергия. Насърчаването на възобновяемата енергетика от слънце и вятър е безсмислено, ако енергията не може да се складира, а към момента най-популярното решение в тази област е литиево-йонната батерия. И пак тя е в основата на голямата трансформация в транспорта, където двигателите с вътрешно горене постепенно отстъпват място на електрическото задвижване. Даже не толкова постепенно - по данни на Международната агенция по енергетика (IEA), продажбите на електрически автомобили са се увеличили над два пъти за последните две години и през 2021 достигат 6.6 милиона (от които 3.4 милиона се падат на Китай и 2.3 милиона - на Европейския съюз).
В по-далечна перспектива и двата сектора може да заложат на водорода - но дори и това не може да стане без основните метали на "зеления преход". Ето кои са те: литий, кобалт, никел, мед и така наречените "редки земни елементи".
     
     
метали, електромобили, таблица, Световна банка
Какви материали изискват отделните технологии на "зеления преход" - таблицата е по данни на Световната банка
    
     
Особено деликатни за бъдещия баланс на силите ще са по-редките от тях - онези, които се произвеждат не в милиони, а в стотици или хиляди тонове годишно. Такива според Дейвид Ейбрахам, автора на книгата The Elements of Power, са кобалтът и редките земни метали. "Свидетели сме на фундаментална промяна в нуждите ни от ресурси. В никоя друга точка в човешката история не сме използвали толкова много елементи в толкова много различни комбинации... Нашата изобретателност скоро ще изпревари запасите ни от суровини", пише Ейбрахам. А един доклад на Световната банка още през 2017 подчерта, че преходът към по-чиста икономика ще изисква несравнимо повече суровини и по-специално метали, отколкото бяха нужни в ерата на петрола.


Кои са металите на електрическата революция (ГАЛЕРИЯ):

   

     

0 от 500
  • #6
    9 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 5 дни )
    Колкото и скъпи метали да има, най-важният метал за човека си остава желязото. То е толкова много, че не забелязваме колко много разчитаме на него.
  • #5
    1 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 5 дни )
    2-ри, Германия е 84 милиона. При домакиснтво, средно от 4ч, би ли сметнал % на тези 2 фотоволтаци какво голямо НИЩО са? ДА не мислиш чв само от тях черпят ток. Лятото помага, ама скрие ли се слънцето септември, обратно в мрежата. 3-ти, пропуснал си Китай. Има тук там залежи из дуги държави, но са малко и трдуно достъпни.
  • #4
    6 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 6 дни )
    Може ли сега електрозаблудените да ми се разкрякат пак в лицето как с електрокарите ще се отървем от зависимостта от арабелите... :-(
  • #3
    7 rate up comment 22 rate down comment
    И пак ... ( преди 6 дни )
    тези елементи са в Рашата! То за това "колективният" Запад толкова драпа ...
  • #2
    13 rate up comment 0 rate down comment
    До долния ( преди 6 дни )
    Ти за колко такива инсталации за съхранение в разтопена сол знаеш в Европа?За сметка на това, стотици хиляди домакинства в Германия, част от притежателите на двата милиона фотоволтаични централи върху покривите на къщите, разполагат с батерия за съхранение на енергия. Освен това не съм чул за нито един електромобил, който да се съхранява енергията за движение в разтопена сол. Всичките съхраняват енергията си в батерии.
  • #1
    2 rate up comment 11 rate down comment
    Име ( преди 6 дни )
    Общо взето глупости никой не складира енергия в батерии а в разтопена сол.Самият добив на тези метали зависи от петеола защото машините работят ня петрол.