IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Петте метала, които ще изместят петрола

Около тези суровини ще се въртят световните дела в следващите десетилетия. Цените им вече са в небето

През XIX век бяха въглищата. През XX век световните дела се въртяха около петрола. През XXI век, по всичко личи, новият ключов фактор в геополитиката и икономиката ще са няколко пренебрегвани доскоро метала.
    
     
никел, лондонска борса, електромобили, цени
Войната в Украйна доведе до безпрецедентни цени на никела и дори принуди Лондонската борса за метали да спре търговията с него за цяла седмица
    
    
Преходът към по-чисти енергетика и транспорт ни най-малко няма да ни освободят от зависимости, напрежение и намеса на големите в делата на малките. Просто горещите точки на картата ще се променят и вече няма да са в Персийския залив, а в басейна на Конго и в Боливия. От друга страна, големият преход предлага и фантастични възможности за онези инвеститори, които правилно се ориентират накъде духа вятърът. Макар че вероятно си струва и да припомним думите на борсовата легенда Дан Дикър: "Петролът е жалка инвестиция, защото всъщност не е никаква инвестиция. Той е просто облог - и то облог с прикачена към него тиктакаща бомба".
    
     
Електромобили, продажби, графика, IEA
В последните години популярността на електромобилите расте неудържимо, а с нея - и търсенето на "металите на прехода". Графиката е по данни на IEA
    
     
Преходът към нисковъглеродна икономика има безброй направления, но ключови за пазарите на суровини ще са две от тях: електромобилите, и решенията за съхранение на енергия. Насърчаването на възобновяемата енергетика от слънце и вятър е безсмислено, ако енергията не може да се складира, а към момента най-популярното решение в тази област е литиево-йонната батерия. И пак тя е в основата на голямата трансформация в транспорта, където двигателите с вътрешно горене постепенно отстъпват място на електрическото задвижване. Даже не толкова постепенно - по данни на Международната агенция по енергетика (IEA), продажбите на електрически автомобили са се увеличили над два пъти за последните две години и през 2021 достигат 6.6 милиона (от които 3.4 милиона се падат на Китай и 2.3 милиона - на Европейския съюз).
В по-далечна перспектива и двата сектора може да заложат на водорода - но дори и това не може да стане без основните метали на "зеления преход". Ето кои са те: литий, кобалт, никел, мед и така наречените "редки земни елементи".
     
     
метали, електромобили, таблица, Световна банка
Какви материали изискват отделните технологии на "зеления преход" - таблицата е по данни на Световната банка
    
     
Особено деликатни за бъдещия баланс на силите ще са по-редките от тях - онези, които се произвеждат не в милиони, а в стотици или хиляди тонове годишно. Такива според Дейвид Ейбрахам, автора на книгата The Elements of Power, са кобалтът и редките земни метали. "Свидетели сме на фундаментална промяна в нуждите ни от ресурси. В никоя друга точка в човешката история не сме използвали толкова много елементи в толкова много различни комбинации... Нашата изобретателност скоро ще изпревари запасите ни от суровини", пише Ейбрахам. А един доклад на Световната банка още през 2017 подчерта, че преходът към по-чиста икономика ще изисква несравнимо повече суровини и по-специално метали, отколкото бяха нужни в ерата на петрола.


Кои са металите на електрическата революция (ГАЛЕРИЯ):

   

     

0 от 500
  • #16
    5 rate up comment 5 rate down comment
    //// ( преди 5 дни )
    Според мен батериите са преходен период. Трябва нов вид енергоизточник или синтетични горива, или на водород. Дали от петрол, дали от някакви метали все сме зависими от изкопаеми. А за рециклажа на батериите, все още не е започнал. По твоята логика, вече няма нужа да се комапе желязна руда, защото има достатъчно старо желязо за рециклиране. Но както виждаш не се е стигнало до там.
  • #15
    6 rate up comment 1 rate down comment
    До 12 ( преди 5 дни )
    Точно тези желязо фосфатните батерии са без кобалт. По-евтини са и не се палят. Могат да се зареждат до 100% без никакви вредни последствия. Единственият им недостатък е по-ниската енергийна плътност, много са кратки разстояния този недостатък се компенсира от възможността за зареждане до 100%, вместо до 80% за батериите съдържащи кобалт.
  • #14
    6 rate up comment 1 rate down comment
    До долните ( преди 5 дни )
    Май пропуснахте момента с рециклирането и заместването на едни материали с други?Всичката продукция на Тесла в Китай е с железо фосфатни батерии. Желязото ли ще свърши?
  • #13
    4 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 5 дни )
    по същия начин преди време взеха да заместват платината с паладий, за по-евтино. В резултат сега паладият струва двойно повече от платината :D
  • #12
    4 rate up comment 3 rate down comment
    до 8 ( преди 5 дни )
    Батерия без кобалт не са успели да направят :) Има батерии с понижено съдържание на кобалт, но то е за сметка на повече никел, и обяснява защо цената на никела е вече космическа
  • #11
    4 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 5 дни )
    А да, може пък да се върне на мода алхимията и да се опитат да произведат тези метали изкуствено в лаборатория...
  • #10
    3 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 5 дни )
    И пак ще хабим ресурси. А ако някои от тях свършат, не се ли питат какво ще правим от сега или пак ще се кършат ръце в бъдеще? Може би ще се върнем към първобитно-общинния строй и ще ходим пеша или с коне?
  • #9
    13 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 5 дни )
    Значи каква стана тя, имаме петрол за 100 години напред, а редки метали за батерии за 20-40години
  • #8
    6 rate up comment 1 rate down comment
    До долния ( преди 5 дни )
    Хем си прав, хем не си. За разлика от петрола, батериите могат да се правят от много и взаимозаменяеми материали, като се подбират най-достъпните от тях и при нужда се заменят, като им се вдигне цената. Както виждаш съумяха да направят батерии без кобалт, за да не се налага да търгуват с Конго. Китайците дори заместиха литият с натрий. Освен това за разлика от петролът който се изгаря еднократно, батериите могат да се рециклират и ще са нужни изкопаеми материали само за първите батерии.
  • #7
    6 rate up comment 3 rate down comment
    До 5 ( преди 5 дни )
    Хората са ви написали цял ферман, *** вие си знаете по-добре - Раша, Китай... Раша има само никел от изброените. Китай има редки земни метали. Ключовите играчи в бъдеще ще са ДР Конго, Боливия, ЮАР и Австралия