Свидетели сме на инвазия срещу мирна страна, която наруши световната верига за доставки на много продукти. Също така международната здравна криза причини огромни щети на множество индустрии: много хора загубиха работата си, а голям брой компании фалираха.
Всичко това се отрази и на автомобилния свят, основно с липсата на полупроводници и други компоненти. Цените на петрола и газа скочиха рязко. Дори да предположим, че централните банки ще продължат да печатат пари, сякаш няма да има утре - основната грижа на т.нар. стартъпи, занимаващи се с производство на електромобили е, че традиционните автомобилни компании рязко започнаха да наваксват.
Инвеститорите се интересуваха да влагат пари в нови компании, защото виждаха това като възможност за създаване на нова Toyota или Volkswagen. Когато Tesla стартира, хората не вярваха, че електрическите автомобили ще имат търсене и се притесняваха дали технологията е достатъчно добра. Ето защо Tesla почти фалира на няколко пъти. Въпреки това американският производител на електромобили направи тези превозни средства желани, независимо от все още продължаващите дискусии относно технологията на батериите. Всъщност желанието за електрически автомобили ускори инвестициите в изследвания и развитието им.
Много автомобилни ръководители се опасяват, че тази тенденция е изкуствена, създадена повече от закони, въглеродни кредити и политици, отколкото от истинска воля на клиентите. Може би е било така в миналото. Само това обаче не може да обясни феномена.
Факт е, че купувачите на автомобили започнаха да усещат какво могат да предложат електромобилите. Те са безшумни и бързи машини, които също са евтини за бизнеса. С недостига на петрол и нарастващите цени на горивата, собствениците на електромобили също спестяват много - особено ако могат да зареждат у дома. Перспективата, че двигателят с вътрешно горене в крайна сметка ще бъде забранен в новите превозни средства е просто още един аргумент за тези клиенти да предпочитат електрически автомобили.
При такъв сценарий новите компании имаха идеалната възможност да се утвърдят. Електрическите автомобили са много различни от тези с ДВГ. Те изискват различен набор от инженерни умения и друго мислене. Компаниите, които не са имали вземане-даване с двигатели с вътрешно горене, имаха предимство. Тоест, нищо, от което да се отърват, преди да пуснат продуктите си за продажба.
Традиционните автомобилни производители бяха точно обратното. Преди много години те бяха инвестирали в разработването на нови двигатели и скоростни кутии. Така например, шефът на Renault - Лука де Мео, наскоро каза, че разработването на ново семейство двигатели струва около 2 милиарда долара. Милиони такива двигатели трябва да бъдат продадени, за да има смисъл в такава инвестиция. Освен това доставчиците на тези двигатели имат договори, които могат да струват на автомобилните производители цяло състояние, ако не се спазват. На всичкото отгоре добрите автомобилни производители носят отговорност за своите доставчици, някои от които може да изчезнат без двигатели с вътрешно горене.
Нищо от това обаче не бе използвано за извинение за компании като Volkswagen или Hyundai, например и те не пропуснаха да се възползват от електрификацията като златна възможност. И в момента те продължават да влагат парите си в разработването на специални платформи за електромобили като MEB и E-GMP. Hyundai Ioniq 5 беше избран за Световен автомобил на годината за 2022 г. През 2021 г. Volkswagen ID.4 спечели това признание. А Tesla никога не е стигнала там с нито един от четирите си модела.
Не забравяйте, че други големи автомобилни производители също стават все по-агресивни към електрическите автомобили. BMW има страхотни предложения от нови електрически автомобили. Mercedes-Benz също разширява портфолиото си, а всички други производители на коли с ДВГ вече приемат много сериозно перспективата на новата индустрия, базирана на EV. Някои от тях, като Lexus, вече разкриха, че след няколко години ще бъдат само електрически. Изключение прави Toyota , която реши, че ще инвестира повече в електромобили само когато са налични твърдотелни клетки - и първо ще ги тества в хибриди.
Всичко това ни води на мисълта, че старите автомобилни производители рязко влязоха в играта, за да попречат на новосформирани компании да се превърнат във втора Tesla. Ако хората могат да купуват електромобили от марки, които вече познават, защо биха рискували да купят нещо от компания, за която никога не са чували? Нови производители на автомобили или вече са доказали своята стойност, като Lucid и Rivian, или са намерили инвеститори с дълбоки джобове, които вярват, че ще успеят. Всички останали имат нужда от пари, но такива за тях няма.