IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Утвърдените марки ще са на върха и след електрификацията

Или защо новите производители на електромобили фалират масово

Свидетели сме на инвазия срещу мирна страна, която наруши световната верига за доставки на много продукти. Също така международната здравна криза причини огромни щети на множество индустрии: много хора загубиха работата си, а голям брой компании фалираха. 


електромобили


Всичко това се отрази и на автомобилния свят, основно с липсата на полупроводници и други компоненти. Цените на петрола и газа скочиха рязко. Дори да предположим, че централните банки ще продължат да печатат пари, сякаш няма да има утре - основната грижа на т.нар. стартъпи, занимаващи се с производство на електромобили е, че традиционните автомобилни компании рязко започнаха да наваксват.

Инвеститорите се интересуваха да влагат пари в нови компании, защото виждаха това като възможност за създаване на нова Toyota или Volkswagen. Когато Tesla стартира, хората не вярваха, че електрическите автомобили ще имат търсене и се притесняваха дали технологията е достатъчно добра. Ето защо Tesla почти фалира на няколко пъти. Въпреки това американският производител на електромобили направи тези превозни средства желани, независимо от все още продължаващите дискусии относно технологията на батериите. Всъщност желанието за електрически автомобили ускори инвестициите в изследвания и развитието им.

Много автомобилни ръководители се опасяват, че тази тенденция е изкуствена, създадена повече от закони, въглеродни кредити и политици, отколкото от истинска воля на клиентите. Може би е било така в миналото. Само това обаче не може да обясни феномена.

Факт е, че купувачите на автомобили започнаха да усещат какво могат да предложат електромобилите. Те са безшумни и бързи машини, които също са евтини за бизнеса. С недостига на петрол и нарастващите цени на горивата, собствениците на електромобили също спестяват много - особено ако могат да зареждат у дома. Перспективата, че двигателят с вътрешно горене в крайна сметка ще бъде забранен в новите превозни средства е просто още един аргумент за тези клиенти да предпочитат електрически автомобили.

При такъв сценарий новите компании имаха идеалната възможност да се утвърдят. Електрическите автомобили са много различни от тези с ДВГ. Те изискват различен набор от инженерни умения и друго мислене. Компаниите, които не са имали вземане-даване с двигатели с вътрешно горене, имаха предимство. Тоест, нищо, от което да се отърват, преди да пуснат продуктите си за продажба.


електромобили


Традиционните автомобилни производители бяха точно обратното. Преди много години те бяха инвестирали в разработването на нови двигатели и скоростни кутии. Така например, шефът на Renault - Лука де Мео, наскоро каза, че разработването на ново семейство двигатели струва около 2 милиарда долара. Милиони такива двигатели трябва да бъдат продадени, за да има смисъл в такава инвестиция. Освен това доставчиците на тези двигатели имат договори, които могат да струват на автомобилните производители цяло състояние, ако не се спазват. На всичкото отгоре добрите автомобилни производители носят отговорност за своите доставчици, някои от които може да изчезнат без двигатели с вътрешно горене.

Нищо от това обаче не бе използвано за извинение за компании като Volkswagen или Hyundai, например и те не пропуснаха да се възползват от електрификацията като златна възможност. И в момента те продължават да влагат парите си в разработването на специални платформи за електромобили като MEB и E-GMP. Hyundai Ioniq 5 беше избран за Световен автомобил на годината за 2022 г. През 2021 г. Volkswagen ID.4 спечели това признание. А Tesla никога не е стигнала там с нито един от четирите си модела.

Не забравяйте, че други големи автомобилни производители също стават все по-агресивни към електрическите автомобили. BMW има страхотни  предложения от нови електрически автомобили. Mercedes-Benz също разширява портфолиото си, а всички други производители на коли с ДВГ вече приемат много сериозно перспективата на новата индустрия, базирана на EV. Някои от тях, като Lexus, вече разкриха, че след няколко години ще бъдат само електрически. Изключение прави Toyota , която реши, че ще инвестира повече в електромобили само когато са налични твърдотелни клетки - и първо ще ги тества в хибриди.

Всичко това ни води на мисълта, че старите автомобилни производители рязко влязоха в играта, за да попречат на новосформирани компании да се превърнат във втора Tesla. Ако хората могат да купуват електромобили от марки, които вече познават, защо биха рискували да купят нещо от компания, за която никога не са чували? Нови производители на автомобили или вече са доказали своята стойност, като Lucid и Rivian, или са намерили инвеститори с дълбоки джобове, които вярват, че ще успеят. Всички останали имат нужда от пари, но такива за тях няма.


0 от 500
  • #9
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Пропов ( преди 1 година )
    Софтуер и чипове не са по важни от кадърната сглобка. И това второто се вижда лесно, доката със софта и чиповете яко се преекспонира с рекламна цел. Тесла е една позьорска кола. Маркетингов, но не и научен или инженерен успех.
  • #8
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Много ( преди 1 година )
    Обичам позитивно мислещите
  • #7
    1 rate up comment 1 rate down comment
    FenIX до 5 ( преди 1 година )
    Да бе точно пък по качество на изработката Тесла 3 е на дъното и то не 1 и 2 собственика се оплакват - пусни си ютюб и ще те залеят с проблеми. 3-та е бюджетния модел на Тесла но дори за бюджетен е прекалено лошо сглобен. И защо засравняват Iiniq 5 с нея не знам тъй като Хюндая е СУВ с размер на Тигуан и много ясно че ще харчи повече защото е по голям и тежък е и с по лоша аеродинамика като всеки СУВ. Иначе да Тесла с на върха за момента. Все пак работят от доста по дълго време и имат преднина.
  • #6
    5 rate up comment 3 rate down comment
    Гочето с голфа ( преди 1 година )
    Мечти. Ако някой беше написал преди 15 години че Епъл и Самсунг, ще направят хората да забравят Нокиа, сигурно щеше да бъде въдворен в психиатрично заведение.Чичета, новите автомобили са пълни с неща, които старите производители нямат и чакат доставки от трети страни. Нямат просто капацитета на акериканците за софтуер и хардуерни разработки или парите на китайците. От старите производители ще останат корейците, другите ще продават китайска стока с американски софтуер и технологии.
  • #5
    4 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Гледайте теста на Иония, наши ютубъри е тестват, кората е много зле, огромен разход на ток, близо три пъти по-висок от този на Тесла модел 3 лонг рейндж, за сметка на тъва е тромава. Вратите забиват и не се отварят, всичко е на много ниско ниво. За сметка на това тестваха скоро бмв е4, то естествено също харчеше 3 пъти повече от модел 3, но софтуерно е бе по добро от лонг рейндж на модел 3 и ускоряваше по-бързо а качеството, екстрите и комфорта, класи над тесла. Не гледайте кой в какви класации
  • #4
    5 rate up comment 3 rate down comment
    TSLA ( преди 1 година )
    #1 Да, защото инверторите, роторите, програмното осигуряване и цялостното термоуправление на клетки, климатизация и задвижване, е съвсем различна планета в автомобилостроенето, на която засега бази имат само калифорнийците. Един суперкомпютър управлява всички механизми. Няма модули, модулчета и електронни блокчета по 4 под седалка. Има OctoValve, IPM-SynRM електродвигатели с карбоново-подсилени ротори, недостижими като мощност във високите обороти и пр.
  • #3
    13 rate up comment 10 rate down comment
    strikercho ( преди 1 година )
    По-голяма глупост от тази статия не бях чел! Кралят на електромобилите се казва Тесла. Единствените, които по някакъв начин се доближават до тяхното ниво са ВАГин и то донякъде. А пък новите конглокенти ще бъдат софтуерните гифанти и новите компании. Динозаври като Опел, Фиат, Мерцедес, Нисан и подобни ще си се влачат още дълго, но няма да бъдат номер 1.
  • #2
    2 rate up comment 15 rate down comment
    Нищо ново ( преди 1 година )
    И тролеите ги чака съдбата на дизела! 20г. лъжи и чао!
  • #1
    11 rate up comment 6 rate down comment
    VAYK ( преди 1 година )
    Утвърдените марки не са на върха на електрификацията там е Тесла! За традиционен производител единствено КИЯ/ХЮНДАЙ се справят! Останалите марки предлагат нещо, за което се чака минимум три пъти повече. от колкото за някоя Тесла, първо защото нямат капацитет за производство на батерии и второ защото нямат чипове, които както е известно се заявявват предходна година и само ако капацитета на предприятието не е запълнен вече! След няколко години ще видим, кой как ще е!