Covid-19 малко обърка нещата. Ако не беше той, най-вероятно думата на 2021 година щеше да е не Vax, а Greenwashing. Този термин - буквално "зелено пране" - означава фалшива или подвеждаща информация за мнимите екологични достойнства на даден продукт, услуга или компания. От година на година тази практика придобива все по-застрашителни размери: поредното доказателство, че и най-рационалната, практична и добронамерена идея за бъдещето е безсилна, когато в играта се намесят маркетинг отделите.
GM EV1, първият годен за масова употреба електромобил, бе посрещнат с насмешка от повечето конкуренти през 90-те. Сега същите конкуренти са превърнали електрическата мобилност в могъщ маркетингов инструмент
Вероятно ще се изненадате, но терминът съвсем не е нов. За пръв път го употреби американският природозащитник Джей Уестървелд още през 1986, по адрес на все още новата по онова време практика на големите хотели да призовават клиентите си да използват едни и същи хавлии дни наред. Практика, която, както основателно заподозря Уестървелд, имаше малко общо с грижата за природата, но много общо с желанието на хотелите да намалят разходите си.
В наши дни "зеленото пране" - или бихме могли да използваме хубавия български израз "зелен хайвер" - е все по-масово явление, което засяга всички сектори от производството на храни до телекомуникациите. Но никъде това не е толкова очевидно, колкото в автомобилната индустрия.
BMW непрекъснато увеличава използването на стомана, произведена с минимални емисии. Компанията не само държи на устойчивото производство, но и го изисква от всичките си доставчици. Някои се отказват
Преди петнайсетина години само няколко компании изобщо проявяваха някакъв интерес към електрическото задвижване: GM, BMW, Renault-Nissan, Mitsubishi. Останалите се отнасяха към това по-скоро с насмешка. Днес на практика няма производител, който да не е обявил курс към електрификация. "Еко", "зелен" и "устойчив" отдавна са изместили класическите мантри на този сектор като "бърз", "мощен" и "комфортен". Но, с много малко изключения, зад зелената фасада се крие непрогледно сива зона.
8 начина електромобилите да станат чисти (ГАЛЕРИЯ):
Разбира се, това важи за електромобили, които се произвеждат по стария начин. Развитието на BMW показва, че това не е задължително. Преди повече от десетилетие германците започнаха да преосмислят производствения си цикъл. Американският завод в Спартанбърг намали драстично употребата на вода. Целият вътрешнозаводски транспорт в Ландсхут е вече електрически. Фабриките в Мюнхен и Динголфинг използват само електроенергия, произведена от водноелектрически централи. В Лайпциг разчитат на вятърна енергия, в мексиканския завод в Сан Луис Потоси - на слънчева. Оливер Ципсе твърди, че в съвсем обозримо бъдеще всичките заводи на BMW ще са вече климатично неутрални.
НА СНИМКАТА: Устойчивото производство не е само в "показните" заводи на BMW в Германия или САЩ. Тук е фабриката в Ченай, Индия
* Статията е отпечатана в списание Bloomberg BusinessWeek BG