IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Ако имаш мръсна енергетика, и електромобилите стават мръсни

Джеф Гайтън, президент и главен изпълнителен директор на Mazda Europe, пред "КОЛЕЛА" (ВИДЕО)

Peugeot-Citroen контролира Opel, VW се съюзява с Ford, Toyota - със Suzuki, Renault работи за окончателно сливане с Nissan и после за поглъщане на Fiat-Chrysler, дори старите врагове BMW и Mercedes обединиха значими части от бизнеса си. Но в епохата на големите консолидации все още има и компании, които предпочитат да се справят сами и да вършат нещата по свой собствен начин. "КОЛЕЛА" разговаря с Джеф Гайтън, европейския шеф на Mazda, за предизвикателствата на този подход, по време на автомобилния салон в Женева. Впрочем само две седмици след това Гайтън бе повишен и пое северноамериканските операции на Mazda.

Г-н Гайтан, Mazda има вече пет години на последователен растеж в Европа, ще станат ли шест?
- Мисля, че имаме добър шанс с най-новия ни продукт - CX-30, който запълва една ниша между двете ни най-продавани коли, CX-3 и СX-5. Досега имахме доста клиенти, които харесваха CX-3, но се опасяваха, че е малка за нуждите им.

Mazda CX-30

Доближавате ли се до точката, в която би си заслужавало да помислите за завод в Европа? Заводите ви в Япония работят близо до максималния си капацитет?
- Мисля, че за да изместим производство в Европа, ще трябва да пораснем още малко. За момента нямаме такива планове.

Някои анализатори от години настояват, че за да посрещнат огромните инвестиции за електрификация и автономно управление, по-малките компании ще трябва да се обединят, или да потърсят по-големи съюзници. Така ли е наистина?
- Според мен това е вярно, на едно определено ниво. В миналото се смяташе, че такъв съюз непременно трябва да е скрепен с голяма размяна на дялове, на капитал, за да може да функционира. Мисля, че случаят вече не е такъв. Добър пример е нашето партньорство с Тоyota: те имат съвсем малък дял в Mazda, ние имаме съвсем малък дял в Тоyotа. Но въпреки това партньорството работи отлично, защото всеки участник внася в него собствените си силни страни. Това е по-гъвкаво, отколкото да си тясно обвързан в рамките на голяма група. За мен такъв доброволен и щастлив съюз е по-добър от насилствените сливания.
Иначе действително е очевидно, че развитието на тези технологии изисква партньорства.

Джеф Гайтън, Mazda

Mazda все още убедено вярва в двигателя с вътрешно горене, и се готви де представи един революционен двигател на пазара. В същото време немалко правителства вече говорят за пълната им забрана след 15 или дори 10 години. Постижима ли е в действителност такава забрана?
- Ако ме питате кой е най-логичният път да се намалят автомобилните емисии, за момента това е ефективният двигател с вътрешно горене, като нашия Skyactive-X с контролирано възпламеняване под налягане. Защото ако имаш мръсна енергетика, тогава имаш и мръсни електромобили. Нищо, че емисиите не идват от ауспуха.
Според нас за намаляване на емисиите е нужен различен подход за различните части на света. Възможно е Европа ще се откаже от двигателя с вътрешно горене, и тогава Mazda ще трябва да се съобрази с това. Но ако питате какъв е най-добрият подход днес - и за потребителя, и за околната среда, и за данъкоплатеца - тогава бих казал, че времето за изцяло електрически автомобили още не е дошло.

Mazda CX-30

Задават се нови европейски стандарти за вредните емисии. В същото време на пазара има две тенденции, които водят към повече емисии - едната е намаляването на дела на дизела, а втората - бумът на SUV автомобилите. Какъв е изходът от тази ситуация?
- Аз съм американец, и докато работех в родината си, непрекъснато се чудехме кога ще дойде краят на големите пикапи и SUV. Това беше преди двайсет години. Краят още не се вижда. Има периодични спадове, когато цените на горивата растат. Но като цяло хората продължават да искат високата позиция, практичността и другите качества на SUV. Така че не очаквам тази тенденция да бъде разколебана.
Все пак няколко неща ще трябва да се случат в индустрията. Първо, технологията да ни даде по-добра икономия на гориво. Какъвто е случаят с нашия Skyactive-X или някои други решения.
Второто нещо, което според мен ще се случи, е, че този тип автомобили ще стават все по-скъпи. Растящите данъци и санкции за емисиите ще ги оскъпят.

Джеф Гайтън, Mazda

Джеф Гайтън през 2009, когато пое европейските операции на Mazda. Преди това едно десетилетие е работил за Ford, а от тази пролет е президент на Mazda Северна Америка

В зората си автомобилът беше привилегия, луксозна стока. След това стана масово достъпен и почти общочовешко право. Смятате ли, че днес, когато градското население и вредните емисии непрекъснато растат, колите отново ще се превърнат в привилегия, ще станат по-недостъпни?
- Не бих се изразил точно така. Появяват се много нови финансови механизми за покупка на автомобил. А също и неща като споделяне и абонаменти, които ти дават достъп до него, без непременно да го притежаваш. Така че не очаквам личният транспорт да се превърне в - как го казахте? - привилегия. Личният транспорт ще си остане достъпен за всички. Въпросът е само какъв ще е моделът на собственост.

Джеф Гайтън, Mazda


Автомобилът винаги е бил и символ на свободата, вие самият го казвате. Но сега колите стават изцяло свързани, което означава и постоянно наблюдавани. Това не отнема ли от тази свобода?
- Не мисля, ако се направи както трябва. Ние държим да дадем на клиентите си избора как и доколко да бъдат свързани. Вие питате дали хората получават свобода чрез мобилността. Мисля, че да. Но в наши дни имат и други източници - дигитални и така нататък. Технологията ни даде нови измерения на свободата, които нямахме, когато бяхме деца.

 

0 от 500
  • #6
    12 rate up comment 1 rate down comment
    До Loco ( преди 6 месеца )
    Точно така. Хукнали да правят хибридни и електрически "джипки". Нали това нещо ако го направиш на седан,хеч,комби само оттам ще му свалиш разхода на енергия. И колко от тези еко "джипки" са помирисвали път различен от асфалт? Не повече от 5%!
  • #5
    21 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Умен човек с разумни и обосновани тези по въпроса. На този етап електромобилите не са опция за мобилност. За градски условия и малки разстояния са ок, но трябва да имаш и друга кола с двг за дълги преходи. Все още електрификацията е само добро пожелание и не виждам скоро да се случи освен, ако не свърши петролът, но той скоро няма да свърши така, че....
  • #4
    11 rate up comment 8 rate down comment
    Loco ( преди 6 месеца )
    Разбира се, че Мазда говорят така, защото те самите нямат електрическо задвижване. Но е също така вярно, че сме на път да изопачим цялата идея зад електромобилите. Те могат да ни решат проблемите, ако се научим малко на скромност и умереност. Ако ги направим просто ново средство да си мерим п...е - колко вдига, колко от нула до сто, колко пробег - цялата устойчивост отива по дяволите. Дето викаше един, чипът трябва да се смени, не двигателят
  • #3
    6 rate up comment 22 rate down comment
    none ( преди 6 месеца )
    Даам. Гроздето е кисело. Като нямаш електромобил в гамата си, и си нишов производител, и си 10 години зад останалите, единственият ти шанс е да убедиш всички че електромобилите са лоши, да не ги купуват. И най-тъжното е че си има хора които вярват в тези глуп0сти.
  • #2
    4 rate up comment 4 rate down comment
    еколог - 2 стр. ( преди 6 месеца )
    Или първо ще се изтровим и умрем, след това ще вземем тежки икономически решения и накрая ще караме електрокарчетата, ама крайно обеднели...? Ясно е, че тук има реклама на MAZDA и човекът трябва да си продава колите. Но и описаната дилема е още по-значима, защото засяга цялото мислене на човечеството - да "е на далавера" или да "е правилно"...
  • #1
    7 rate up comment 3 rate down comment
    еколог - 1 стр. ( преди 6 месеца )
    Въглищата се копаят лесно и евтино, ТЕЦ-ове се правят лесно и евтино, цялата индустрия за производство на електричество от фосили е развита и в нея са заети милиони и техните семейства + прикачените към тях други индустрии и още милиони бизнеси и хора с още семейства. Сериозно ли си мислим, че ще постигнем резултат в опазването на околната среда, ако преди това не решим икономическия въпрос от уравнението?