Covid-19 малко обърка нещата. Ако не беше той, най-вероятно думата на 2021 година щеше да е не Vax, а Greenwashing. Този термин - буквално "зелено пране" - означава фалшива или подвеждаща информация за мнимите екологични достойнства на даден продукт, услуга или компания. От година на година тази практика придобива все по-застрашителни размери: поредното доказателство, че и най-рационалната, практична и добронамерена идея за бъдещето е безсилна, когато в играта се намесят маркетинг отделите.
GM EV1, първият годен за масова употреба електромобил, бе посрещнат с насмешка от повечето конкуренти през 90-те. Сега същите конкуренти са превърнали електрическата мобилност в могъщ маркетингов инструмент
Вероятно ще се изненадате, но терминът съвсем не е нов. За пръв път го употреби американският природозащитник Джей Уестървелд още през 1986, по адрес на все още новата по онова време практика на големите хотели да призовават клиентите си да използват едни и същи хавлии дни наред. Практика, която, както основателно заподозря Уестървелд, имаше малко общо с грижата за природата, но много общо с желанието на хотелите да намалят разходите си.
В наши дни "зеленото пране" - или бихме могли да използваме хубавия български израз "зелен хайвер" - е все по-масово явление, което засяга всички сектори от производството на храни до телекомуникациите. Но никъде това не е толкова очевидно, колкото в автомобилната индустрия.
BMW непрекъснато увеличава използването на стомана, произведена с минимални емисии. Компанията не само държи на устойчивото производство, но и го изисква от всичките си доставчици. Някои се отказват
Преди петнайсетина години само няколко компании изобщо проявяваха някакъв интерес към електрическото задвижване: GM, BMW, Renault-Nissan, Mitsubishi. Останалите се отнасяха към това по-скоро с насмешка. Днес на практика няма производител, който да не е обявил курс към електрификация. "Еко", "зелен" и "устойчив" отдавна са изместили класическите мантри на този сектор като "бърз", "мощен" и "комфортен". Но, с много малко изключения, зад зелената фасада се крие непрогледно сива зона.
8 начина електромобилите да станат чисти (ГАЛЕРИЯ):
Сега същата цел се пренася и върху доставчиците - те също вече ще трябва да гарантират и докажат устойчиво производство. Питаме Андреас Мецнер, говорителя на BMW по въпросите на устойчивото развитие, дали това води до размествания във веригата от доставки. "Ежеседмично. Дори ежедневно", отговаря Мецгер. "Следим внимателно доставчиците си. Но и предлагаме стимули: когато има добри резултати, когато те преустроят своите производствени мрежи според нашите изисквания, наградата са дългосрочни, сигурни договори, за по 5-10 години". Мецгер признава, че някои от досегашните партньори на BMW са отказали подобна трансформация, и са се насочили към други клиенти. "Ние сме склонни да купуваме по-скъпо, но да имаме пълен контрол от мината до крайния продукт. Хората, които се занимават с поръчките на BMW, сега към познатите два ключови параметъра - цена и качество - добавят и трети, устойчивост". "Числата за нашите действия в областта на устойчивостта са също толкова важни, колкото и финансите ни показатели", потвърждава и финансовият директор на компанията Николас Петер.
НА СНИМКАТА: BMW вече има дългосрочни договори за екологичен и хуманен добив на кобалт в Африка
* Статията е отпечатана в списание Bloomberg BusinessWeek BG