Covid-19 малко обърка нещата. Ако не беше той, най-вероятно думата на 2021 година щеше да е не Vax, а Greenwashing. Този термин - буквално "зелено пране" - означава фалшива или подвеждаща информация за мнимите екологични достойнства на даден продукт, услуга или компания. От година на година тази практика придобива все по-застрашителни размери: поредното доказателство, че и най-рационалната, практична и добронамерена идея за бъдещето е безсилна, когато в играта се намесят маркетинг отделите.
GM EV1, първият годен за масова употреба електромобил, бе посрещнат с насмешка от повечето конкуренти през 90-те. Сега същите конкуренти са превърнали електрическата мобилност в могъщ маркетингов инструмент
Вероятно ще се изненадате, но терминът съвсем не е нов. За пръв път го употреби американският природозащитник Джей Уестървелд още през 1986, по адрес на все още новата по онова време практика на големите хотели да призовават клиентите си да използват едни и същи хавлии дни наред. Практика, която, както основателно заподозря Уестървелд, имаше малко общо с грижата за природата, но много общо с желанието на хотелите да намалят разходите си.
В наши дни "зеленото пране" - или бихме могли да използваме хубавия български израз "зелен хайвер" - е все по-масово явление, което засяга всички сектори от производството на храни до телекомуникациите. Но никъде това не е толкова очевидно, колкото в автомобилната индустрия.
BMW непрекъснато увеличава използването на стомана, произведена с минимални емисии. Компанията не само държи на устойчивото производство, но и го изисква от всичките си доставчици. Някои се отказват
Преди петнайсетина години само няколко компании изобщо проявяваха някакъв интерес към електрическото задвижване: GM, BMW, Renault-Nissan, Mitsubishi. Останалите се отнасяха към това по-скоро с насмешка. Днес на практика няма производител, който да не е обявил курс към електрификация. "Еко", "зелен" и "устойчив" отдавна са изместили класическите мантри на този сектор като "бърз", "мощен" и "комфортен". Но, с много малко изключения, зад зелената фасада се крие непрогледно сива зона.
8 начина електромобилите да станат чисти (ГАЛЕРИЯ):
Разбира се, електромобилите имат един сериозен коз: дори и при производството им да се отделят повече вредни емисии, отколкото при колите с вътрешно горене, това се компенсира по-нататък при ежедневната им употреба. Задвижването с батерия и електромотор има доста по-висок коефициент на полезно действие от този на ДВГ (средно около 70-80% коефициент на полезно действие, докато този на най-съвременните бензинови двигатели едва надхвърля 40%). Но и по този показател електромобилите далеч не са равни. Някои от пионерите в тази област, като GM със своя вече забравен ЕV1 или пък BMW с i3, се опитаха да направят електрическите си коли максимално ефективни - с добра аеродинамика, олекотени конструции, понижени динамични показатели за сметка на по-малкия разход на енергия. Други, начело с Tesla, заложиха основно на динамиката и на смайващите възможности на електромоторите за бързо ускорение. Излишно е да ви казваме кой подход се прие по-добре от пазара.
НА СНИМКАТА: пионерът BMW i3, с корпус от въглероден композит и рекорден за времето си дял на рециклираните материали
* Статията е отпечатана в списание Bloomberg BusinessWeek BG