Covid-19 малко обърка нещата. Ако не беше той, най-вероятно думата на 2021 година щеше да е не Vax, а Greenwashing. Този термин - буквално "зелено пране" - означава фалшива или подвеждаща информация за мнимите екологични достойнства на даден продукт, услуга или компания. От година на година тази практика придобива все по-застрашителни размери: поредното доказателство, че и най-рационалната, практична и добронамерена идея за бъдещето е безсилна, когато в играта се намесят маркетинг отделите.
GM EV1, първият годен за масова употреба електромобил, бе посрещнат с насмешка от повечето конкуренти през 90-те. Сега същите конкуренти са превърнали електрическата мобилност в могъщ маркетингов инструмент
Вероятно ще се изненадате, но терминът съвсем не е нов. За пръв път го употреби американският природозащитник Джей Уестървелд още през 1986, по адрес на все още новата по онова време практика на големите хотели да призовават клиентите си да използват едни и същи хавлии дни наред. Практика, която, както основателно заподозря Уестървелд, имаше малко общо с грижата за природата, но много общо с желанието на хотелите да намалят разходите си.
В наши дни "зеленото пране" - или бихме могли да използваме хубавия български израз "зелен хайвер" - е все по-масово явление, което засяга всички сектори от производството на храни до телекомуникациите. Но никъде това не е толкова очевидно, колкото в автомобилната индустрия.
BMW непрекъснато увеличава използването на стомана, произведена с минимални емисии. Компанията не само държи на устойчивото производство, но и го изисква от всичките си доставчици. Някои се отказват
Преди петнайсетина години само няколко компании изобщо проявяваха някакъв интерес към електрическото задвижване: GM, BMW, Renault-Nissan, Mitsubishi. Останалите се отнасяха към това по-скоро с насмешка. Днес на практика няма производител, който да не е обявил курс към електрификация. "Еко", "зелен" и "устойчив" отдавна са изместили класическите мантри на този сектор като "бърз", "мощен" и "комфортен". Но, с много малко изключения, зад зелената фасада се крие непрогледно сива зона.
8 начина електромобилите да станат чисти (ГАЛЕРИЯ):
В самия акт на замяна на двигателя с вътрешно горене с електромотор и батерия няма нищо екологично. Всъщност е обратното: при производството на електромобил, с включен добив на суровините, се отделят значително повече вредни емисии, отколкото от производството на кола с бензинов или дизелов двигател. Колко точно повече, е невъзможно да се каже: това зависи от конструкцията и ефективността на автомобила, от методите на производство, от поддоставчиците и от това откъде идват суровините за основните компоненти.
Автомобилните компании уверяват, че се стремят към по-устойчиво производство, но колко от тях го правят наистина и с достатъчно вложен ентусиазъм?
Ето ви и едно от изключенията: BMW Group. Германският гигант не просто е декларирал устойчивостта като основна цел, но и е наел независими одитори, които да оценяват напредъка й в това отношение. "Ще направим независимите проверки на дейностите ни в областта на устойчивото развитие още по-стриктни. Защото доверието идва ръка за ръка с прозрачността", казва главният изпълнителен директор Оливер Ципзе.
НА СНИМКАТА: "Литиевите поля" в Салар де Атакама, Чили
* Статията е отпечатана в списание Bloomberg BusinessWeek BG