IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо дизеловото гориво стана по-скъпо от бензина?

Определящи за цената са както начинът на производство, така и търсенето на пазарите

Дизеловото гориво е страничен продукт от производството в резултат на дестилацията на нефт в бензин. От един тон нефт се произвежда по-малко дизел отколкото бензин. Разликата обаче между обемите не е толкова фундаментална, че да провокира осезаема разлика в цените на бензиностанциите. Възниква справедливият въпрос: защо дизеловото гориво стана по-скъпо от бензина?


дизел


Първо, трябва да разберете основното. Цените на горивата се регулират не само от търсенето и предлагането, но и от цените на суровините. Има и други важни параметри. Например съществува механизъм за защита на енергийния пазар от резки колебания на цените на фондовата борса.

Когато световните цени са по-високи от вътрешните, държавата плаща допълнително на компаниите за загуби. Когато цените в страната са по-високи от външните, компаниите плащат допълнително на държавата. Въпреки това, по един или друг начин, всички тези допълнителни разходи в крайна сметка падат върху плещите на потребителя.


дизел


Второ, цените, включително за дизеловото гориво, все още се определят в рамките на пазарната икономика, което означава, че са подчинени на нейните закони. Колкото и странно да ви се струва, днес има повишено търсене на дизел в целия свят. Нафтата се използва активно, включително в Съединените американски щати, които днес са един от най-големите консуматори на това гориво. Ето защо днес в Европа има известен недостиг на този вид гориво. Оттук и постоянно растящата цена.

Освен това цените на дизеловото гориво традиционно се покачват през зимата. Това се дължи на прехода на доставчиците към по-скъпа сезонна дизелова версия, която съдържа специални зимни добавки. И накрая, от 2017 г. производството на дизел стана по-трудно и следователно значително по-скъпо. Това е така, защото влязоха в сила нови екологични разпоредби, които изискват засилено пречистване на горивото от сяра.


0 от 500
  • #13
    7 rate up comment 14 rate down comment
    НЛш ( преди 3 години )
    Минимум 5 лв трябва да е всичко да карат само тези които заслужават
  • #12
    7 rate up comment 7 rate down comment
    Истина ( преди 3 години )
    хайде авторът да опише процеса, защото дизела се получава от изходни сурвини след прозиводството на бензин, да процеса е по-дълъг, но вместо да изхвърлят остатъка, те правят дизел, следовално сурвината използвана за бензин се плаща с бензина и за дизела остава само цената на процеса за произвеждане, тъй като сурвината е безплатна! Това е на кратко, ако иска някой да разпише в детайли целия процес, аз най-вероянто ще пропусна някой детайл.
  • #11
    19 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Само да кажа че при цените на едро Лукойл продава дизела на всички останали бензиностанции в страната на по-ниска цена от бензина, вече кой какви надценки и цени си слага на бензиностанцията е друг въпрос.
  • #10
    11 rate up comment 7 rate down comment
    //// ( преди 3 години )
    11 да разбирам ли, че Дънди Прешъс е руска фирма?
  • #9
    17 rate up comment 13 rate down comment
    Дизел, Руди Дизел ( преди 3 години )
    До #10 Българското злато заедно с българските архиви са при крепостните пияндури от 09.09.'44-та. Ама Путин-цата си лъжат заради рубличките. Или от мерзост. Или от двете. Русофилиятс се лекува като педофилията - с кастрация!
  • #8
    29 rate up comment 9 rate down comment
    Ракета Пейтриът ( преди 3 години )
    От България е изкопано и изнесено толкова безотчетно злaтo, колкото не струва всичкото гориво, минало през двете рафинерии. Ресурс, с който са финансирани американcкuте и канадcкuте служби в продължение на десетилетия. И се пишат учебници, че сме бедни на ресурси. Изнесени са повечето ключови археологически артефакти от третата държава по брой артефакти в света след Италия и Гърция, подарени стратегически компании в чужди ръце - може би няма по-грабена и изнасяна държава от България.
  • #7
    6 rate up comment 6 rate down comment
    Веселин ( преди 3 години )
    Преди няколко години министър каза че дизела се търсил много за това е по скъп от бензина и то само в България е това.
  • #6
    25 rate up comment 5 rate down comment
    //// ( преди 3 години )
    7 как така след като дойде костов, всички държавни предприятия станаха задлъжняли и трябваше да се продадът? Аз лично съм работил в две ПЕЧЕЛИВШИ предприятия, които точно под неговото управление едното го закриха, а другото буквално го ПОДАРИХА! Вземи и се поразрови в Гугъл, България е ЕДИНСТВЕНАТА държава от бившият соц лагер, която си е приватизирала държавните предприятия над 95%. За пример .... чужда държавна компания държи едното ни енерго-разпределително дружество!
  • #5
    16 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Още през 2010, 70% от всички нови автомобили, продавани в ЕС, бяха дизелови. Отделно, всички бусове и камиони са дизели. След дизел гейт, обаче, процентът спадна значително и спада още. Би трябвало да има лек спад на търсенето на нафта от тогава.
  • #4
    20 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Защото има спекула. Ако имаме държава, която да се намесва и да контролира цените на основните суровини и горива, то няма да има спекула. Лошото в тази ситуация е, че цената на нафтата повлича след себе си цените на много други стоки. Автотранспорта и селскостопанската техника са на нафта. Колкот по-скъпа е тя, толкова повече се отразява върху цената.