През 2021 г. броят на регистрираните нови леки автомобили в Германия е намалял значително. Според Федералната агенция за автомобилен транспорт (KBA) в страната са продадени 2,62 млн превозни средства и това е с 10,1% по-малко отколкото през 2020 г., която, както признават експертите, беше „доста трудна“ за индустрията.
„Вместо очакваното възстановяване от кризата с коронавируса, имаме продължаващ спад в продажбите. В сравнение с предкризисната 2019 г., когато германците закупиха 3,6 млн нови коли, сега имаме цял милион по-малко нови регистрации“, обяснява Райнхард Зирпел, президент на Международната асоциация на автомобилните производители (VDIK).
Причината е добре позната – проблеми с доставката на електронни компоненти. Така се е стигнало да ситуация, при която клиентите са имали желание да купят повече автомобили, но производителите са успели да отговорят само частично на търсенето.
Според статистиката, 36,1% от новите автомобили, продадени в Германия през 2021 г., са SUV и кросоувъри. Дялът на дълго доминиращия компактен клас възлиза на 17,5%, докато този на малките автомобили е 14,3%.
С цели 10% спрямо 2020 г. спада дялът на бензиновите модели, който вече е 37,1%. По-малко са продажбите и на дизелите – 28,1%. Съответно, увеличава се търсенето на автомобили с алтернативно задвижване. 13,6% от продадените нови коли са електрически, като това е ръст с 85%. Plug-in хибридите също записват ръст – 62,3%, като техният пазарен дял е 12,4%.
Най-голям ръст сред германските автомобилни компании показват марките Smart и Opel. През миналата година те са продали коли с 49,7% и с 10,7% повече от година по-рано. При Porsche увеличението е 9,9%, докато всички останалите местни производители записват спад. При Ford (европейското подразделение на марката е в Германия) той е 35%, при Mercedes-Benz -25,7%, а при Volkswagen – 6,8%.
От чуждестранните брандове, представени на германския пазар, трябва да се отбележат постиженията на Polestar (ръст от 153,2%) и Tesla (+137,9%), но тези две компании започнаха дейността си в страната именно през 2021 г. Що се отнася до „по-старите“ производители, Suzuki (+ 22,1%) има най-добър показател, следван от Skoda (+ 5,7%), Seat и Hyundai (и двете + 4,1%), Renault (+4 %) и Fiat (+ 3,2%) ). Най-лошият резултат е на Jaguar (-39%).