IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо дизеловото гориво стана по-скъпо от бензина?

Определящи за цената са както начинът на производство, така и търсенето на пазарите

Дизеловото гориво е страничен продукт от производството в резултат на дестилацията на нефт в бензин. От един тон нефт се произвежда по-малко дизел отколкото бензин. Разликата обаче между обемите не е толкова фундаментална, че да провокира осезаема разлика в цените на бензиностанциите. Възниква справедливият въпрос: защо дизеловото гориво стана по-скъпо от бензина?


дизел


Първо, трябва да разберете основното. Цените на горивата се регулират не само от търсенето и предлагането, но и от цените на суровините. Има и други важни параметри. Например съществува механизъм за защита на енергийния пазар от резки колебания на цените на фондовата борса.

Когато световните цени са по-високи от вътрешните, държавата плаща допълнително на компаниите за загуби. Когато цените в страната са по-високи от външните, компаниите плащат допълнително на държавата. Въпреки това, по един или друг начин, всички тези допълнителни разходи в крайна сметка падат върху плещите на потребителя.


дизел


Второ, цените, включително за дизеловото гориво, все още се определят в рамките на пазарната икономика, което означава, че са подчинени на нейните закони. Колкото и странно да ви се струва, днес има повишено търсене на дизел в целия свят. Нафтата се използва активно, включително в Съединените американски щати, които днес са един от най-големите консуматори на това гориво. Ето защо днес в Европа има известен недостиг на този вид гориво. Оттук и постоянно растящата цена.

Освен това цените на дизеловото гориво традиционно се покачват през зимата. Това се дължи на прехода на доставчиците към по-скъпа сезонна дизелова версия, която съдържа специални зимни добавки. И накрая, от 2017 г. производството на дизел стана по-трудно и следователно значително по-скъпо. Това е така, защото влязоха в сила нови екологични разпоредби, които изискват засилено пречистване на горивото от сяра.


0 от 500
  • #23
    12 rate up comment 4 rate down comment
    //// ( преди 3 години )
    "Основният договор за концесията на мина Челопеч е сключен на 19 май 1999 г. от покойния министър Александър Божков." Така като гледам май пръст в цялата работа имат прятелите ни от сдс, които ги поставиха нашите "приятели" отвъд голямата вода.
  • #22
    6 rate up comment 0 rate down comment
    X6 ( преди 3 години )
    Авторът на статията да обясни защо в Щатите се повишил търсенето на дизелово гориво в последните години?
  • #21
    9 rate up comment 1 rate down comment
    До ///// ( преди 3 години )
    Какво има да разбираш, децата и близките родни и на тези преди '89 го продадоха на тези Дънди прешъс метал, както и всичко друго.
  • #20
    8 rate up comment 5 rate down comment
    //// ( преди 3 години )
    До 21. Аз знам, какво има в предвит човекът, но както се казва: минало бешело. За мен, а и предполагам за останалата част от народа на България ги интересува, защо СЕГА нашето злато и подземни богаства заминават в "братска" Канада!
  • #19
    13 rate up comment 3 rate down comment
    До #12 ( преди 3 години )
    Човекът има предвид 41 т. злато, задигнати от руснаците. Ако не знаеш историята, поне не се излагай...
  • #18
    13 rate up comment 5 rate down comment
    До #14 ( преди 3 години )
    Накрая на процеса въпросните компоненти се смесват в определена пропорция и така се получава стоковият бензин. Също не е вярно и че бензиновата фракция от единица обем нефт е повече от дизеловата, точно обратното е. В заключение мога да кажа, че разходите за преработка са една много малка част от потребителската цена на горивата, останалото са икономически, политически и финансови ****ерастии...
  • #17
    18 rate up comment 2 rate down comment
    До #14 ( преди 3 години )
    Ами не е баш така. Дизелът се получава много по-лесно от бензина. Той е самостоятелна фракция, която се получава още при първичната преработка на нефта - атмосферна и вакуумна дестилация. След това преминава през инсталация за очистване на сярата и е готов за пазара. Бензинът, от друга страна, се получава от смесването на няколко компонента, като за производството на всеки от тях има нужда от отделна инсталация в рафинерията - нискооктанов бензин, реформат, алкилат, МТБЕ.....
  • #16
    11 rate up comment 3 rate down comment
    Бумеранг ( преди 3 години )
    Защото в България са гадни, Долни, червени, ченгесарски спекуланти, затова! Кирцата е внуче на точно такива ***! Летището го лузнаха по терлици и сега разбра, че е оакал пагона и честта човешка, но вече е историческа, гротескна карикатура!!! Пълна трагедия и тотал щета сме!
  • #15
    4 rate up comment 4 rate down comment
    Сенсей ( преди 3 години )
    Нафтата се добива по-трудно от бензина, защото е по-тежка фракция при крекинг процеса. Обемът на произведения бензин при първичния крекинг е около 25 %. Но нафтата има по-нисък акция з от бензина.
  • #14
    15 rate up comment 7 rate down comment
    До Мемфис ( преди 3 години )
    Тази рафинения беше единствената в света която е докараха на документи до загуба за да прибере Костов повече пари от руснаците под масата отколкото за самата рафинерия. Не знам дали са кому нисти, коу високи, но няма как да е на загуба или да има милиадри загуба след като дори тези които я зареждаха направиха най-скъпия стадион, отлдено тренировъчни игрища и т.н с по един кораб само... а това е недостатъчно за да работи постоянно. Да Костов е виновен и родът му!