Под диктовката на политиците, Европа се подготвя да се раздели с двигателя с вътрешно горене. Дали това ще стане през 2030, или дори по-рано, още не е ясно - чиновниците от Брюксел за пореден път отложиха публикуването на окончателното предложение за бъдещия стандарт Евро 7, който трябва да влезе в сила от 2025. Но и без него е ясно, че континентът ще трябва да премине към електрическо задвижване. За момента начинът това да стане е чрез щедри субсидии с пари на данъкоплатците. От 27 държави в ЕС в момента 17 предлагат преки финансови стимули за покупка на електрическа кола, а девет други, включително България, предвиждат някаква форма на данъчни отстъпки. Нека видим къде как стоят нещата, въз основа на актуално проучване на браншовата организация на производителите АСЕА.
Субсидиите: къде по колко дават? (ГАЛЕРИЯ):
Данъци: Отделните региони предвиждат 50% или 100% отстъпка от дължимите такси при покупката на електромобили, но също и на хибриди и на коли с фабрични газови уредби).
Преки субсидии: за покупка на автомобил с емисии под 20 г/км всяко домакинство има право на 7000 евро бонус, ако цената му е под 45 000 евро, и на 3000 евро, ако цената е между 45 000 и 60 000 евро. За юридически лица бонусът е 5000 евро.
В сила е и схема за изтегляне от движение на стари автомобили и замяната им с нови, с под 50 г/км въглеродни емисии. Бонусът е до 5000 евро за домакинство, в зависимост от дохода, и 2500 евро за юридически лица.