Под диктовката на политиците, Европа се подготвя да се раздели с двигателя с вътрешно горене. Дали това ще стане през 2030, или дори по-рано, още не е ясно - чиновниците от Брюксел за пореден път отложиха публикуването на окончателното предложение за бъдещия стандарт Евро 7, който трябва да влезе в сила от 2025. Но и без него е ясно, че континентът ще трябва да премине към електрическо задвижване. За момента начинът това да стане е чрез щедри субсидии с пари на данъкоплатците. От 27 държави в ЕС в момента 17 предлагат преки финансови стимули за покупка на електрическа кола, а девет други, включително България, предвиждат някаква форма на данъчни отстъпки. Нека видим къде как стоят нещата, въз основа на актуално проучване на браншовата организация на производителите АСЕА.
Субсидиите: къде по колко дават? (ГАЛЕРИЯ):
Данъци: Няма отстъпки от ДДС и акциз. Електромобилите обаче се освобождават за 10 години от местен данък, стига да бъдат регистрирани преди декември 2025 година. Значителни данъчни отстъпки за корпоративни електромобили и плъг-ин хибриди.
Преки субсидии: 9 000 евро за покупка на електромобил с цена до 40 000 евро, и 6750 евро за плъг-ин хибрид. Ако стойността на автомобила е над 40 000 евро, бонусът намалява до 7500 евро за BEV и 5625 евро за PHEV. В момента обаче се обсъждат промени в схемите.