Водородът е най-разумният път към свободно от парникови емисии общество, и единственият начин нарастващото с рекордни темпове човечество да избегне тежка енергийна криза. Водородът е празно обещание, наивна мечта, която не може да се осъществи заради безброй технологични и икономически пречки. Несъмнено сте попадали и на двете тези в последните години. При това и двете са подкрепени с видимо солидни аргументи. Къде е тогава истината?
Задвижването на бъдещото водородно BMW iX5. Баварците се готвят да пуснат на пазара ограничена серия от автомобила с алтернативно задвижване след три години
Всъщност, както най-често се случва в живота, истината е по средата. Текущото ниво на технологиите и колосалната цена на прехода действително карат "водородното общество" да изглежда като утопия. Но постигането на целите за климатична неутралност е невъзможно без поне частичното му въвеждане. А и техническият прогрес почти винаги преодолява пречките, стига да има достатъчна мотивация. Нека видим кои са основните проблеми и най-големите предимства на водорода като енергийно решение.
Водородът - 4 плюса и 4 минуса (ГАЛЕРИЯ):
Още от 2025 година Европейският съюз се подготвя да въведе новия екологичен стандарт Euro 7, който на практика ще сложи точка на двигателя с вътрешно горене. И особено на дизеловия, който бездруго е в немилост в последните 6 години. Има обаче един малък проблем: цялата икономика на ЕС в момента се крепи върху дизеловия двигател. По пътищата на общността се движат общо около 400 милиона автомобила (данни от 2019). От пътническите автомобили 42% са с дизелов двигател. При лекотоварните делът на дизела е 89%, при автобусите - 94.5%, а при товарните автомобили - цели 97.8%.
Раздялата с дизела означава, че поне 200 милиона превозни средства в ЕС ще трябва да бъдат подменени с нещо друго. Електрическото задвижване с литиево-йонни батерии е алтернатива, макар и по-скъпа, при леките коли. Но за момента е много далеч от решаване на проблема при тежките.
НА СНИМКАТА: Водороден влекач на Daimler