Самото определение „двигател с вътрешно горене“ (ДВГ) означава изгаряне на горивото, като под това се подразбира и неговия разход. Въпреки това, сред различните режими на движение има и такъв, при който двигателят продължава да работи, но не изразходва гориво.

Първо нека да изясним от какво зависи разходът на гориво. Факторите са много, като сред тях трябва да се отделят параметрите на силовия агрегат, състоянието на горивната система, както и характеристиките на самото гориво. Влияние върху разхода оказва и стилът на шофиране – колкото по-агресивен е той, толкова повече харчи колата ви. Затова, за да икономисате гориво и средства, трябва да промените маниера си на поведение на пътя.
Освен това, разходът зависи от скоростта и околната среда. Той е един при изкачване и друг при спускане. Движение по път, по който не може да се поддържа постоянна скорост, съответно води и до повече изразходване на гориво. Това важи и за придвижване в градски условия, където трафикът е голям и се налагат чести спирани и потегляния.

Как обаче може да се получи нулев разход? При спускане можете да преместите скоростния лост неутрално положение и двигателят да заработи на „празни“ обороти. Много шофьори са убедени, че в този момент за постигнали икономия на гориво, но разходът не изчезва. Той намалява до между 1 и 3 л/100 км, а причината, е че моторът работи на минимални обороти, като в този режим разходът е 0,8 литра на час.
Тогава как да го постигнем? Много просто – оставете включена предавка. На пръв поглед няма особена логика, тъй като оборотите на двигателя ще бъдат дори по-високи от тези при празен ход. При спускане обаче поддържането на оборотите се дължи на инерционната сила на автомобила, тоест колелата задвижват двигателя, а не обратното.

В същото време към блока за управление на мотора (ECU) се изпраща сигнал, че докато поддържа високи обороти, шофьорът не натиска газта. Съответно, електрониката блокира работата на горивните инжектори, двигателят не изгаря гориво, а компютърът показа нулев разход.
Всичко това продължава в зависимост от дължината са спускането, като ECU обикновено рестартира горивните инжектори след намаляване на оборотите на двигателя до 1800-2000 об/мин в зависимост от настройките на съответния производител.


13