Има ли полза от въведените миналото лято екологични стикери за автомобилите в България? На 7 януари министърът на транспорта Николай Събев ще трябва да отговори в парламента на въпроси, поставени в последните месеци от омбудсмана Диана Ковачева и депутати от ДБ. Но всъщност въпросът за смисъла от така наречените екостикери бе поставен от Automedia.bg още през 2019 година, когато предложението за тях още се обсъждаше на ниво работни групи.
Независимо от възраженията, екостикерите бяха въведени през миналото лято - и незабавно вдигнаха цената на техническите прегледи от 40-45 лева преди това до средно 60 лева след стикерите. Цената щеше да си струва, ако цялото начинание имаше някакъв ефект върху чистотата на въздуха. Но всъщност смело можем да кажем, че въвеждането на екологичните групи и стикерите за тях е едно от най-безсмислените дела в историята на транспортния сектор в България.
10 ключови въпроса за екостикерите (ГАЛЕРИЯ):
В окончателно приетите през 2020 и влезли в сила от юли 2021 промени в наредбата, екологичните групи се определят "в зависимост от екологичната им категория (EURO) или датата на първата им регистрация" плюс по един реален тест в пункта за ГТП. При бензиновите двигатели това ще е нивото на отделяния въглероден оксид (СО) при празен ход и при подаване на газ. Но това е замерване само на моментните стойности, а не на отделяните количества на километър пробег, както изисква европейският тестов цикъл. На всичкото отгоре се мерят не точните количества, а процентното съотношение от общия поток отработили газове. При дизелите е същото, само че се мери т. нар. "димност" - просто казано, колко гъст е пушекът.