Има ли полза от въведените миналото лято екологични стикери за автомобилите в България? На 7 януари министърът на транспорта Николай Събев ще трябва да отговори в парламента на въпроси, поставени в последните месеци от омбудсмана Диана Ковачева и депутати от ДБ. Но всъщност въпросът за смисъла от така наречените екостикери бе поставен от Automedia.bg още през 2019 година, когато предложението за тях още се обсъждаше на ниво работни групи.
Независимо от възраженията, екостикерите бяха въведени през миналото лято - и незабавно вдигнаха цената на техническите прегледи от 40-45 лева преди това до средно 60 лева след стикерите. Цената щеше да си струва, ако цялото начинание имаше някакъв ефект върху чистотата на въздуха. Но всъщност смело можем да кажем, че въвеждането на екологичните групи и стикерите за тях е едно от най-безсмислените дела в историята на транспортния сектор в България.
10 ключови въпроса за екостикерите (ГАЛЕРИЯ):
Очевидното решение би било да се промени наредбата за лицензиране, и да се изиска от сервизите да се преоборудват - с разумен преходен период. Един модерен газоанализатор, способен да измерва нивата не само на въглеродния оксид, но и на въглеродния диоксид, на кислорода, на азотните оксиди и на въглеводородите, струва между 4000 и 8000 лева. Сумата е солидна, но не би трябвало да е непосилна за един професионален сервиз.
Вместо да постъпят по този начин обаче, в транспортното министерство предпочетоха... напълно да обезсмислят екологичните групи.