Има ли полза от въведените миналото лято екологични стикери за автомобилите в България? На 7 януари министърът на транспорта Николай Събев ще трябва да отговори в парламента на въпроси, поставени в последните месеци от омбудсмана Диана Ковачева и депутати от ДБ. Но всъщност въпросът за смисъла от така наречените екостикери бе поставен от Automedia.bg още през 2019 година, когато предложението за тях още се обсъждаше на ниво работни групи.
Независимо от възраженията, екостикерите бяха въведени през миналото лято - и незабавно вдигнаха цената на техническите прегледи от 40-45 лева преди това до средно 60 лева след стикерите. Цената щеше да си струва, ако цялото начинание имаше някакъв ефект върху чистотата на въздуха. Но всъщност смело можем да кажем, че въвеждането на екологичните групи и стикерите за тях е едно от най-безсмислените дела в историята на транспортния сектор в България.
10 ключови въпроса за екостикерите (ГАЛЕРИЯ):
Това е целият тест. В него изобщо не става дума за въглеродния диоксид - основния парников газ и главна причина за въвеждане на евростандартите. Нито пък се следят другите вредни вещества - въглеводороди, летливи органични съединения, фини прахови частици и азотни съединения. За всички тези показатели ще разчитаме пак на добрите стари Euro 2, Euro 3 и прочие, макар да е ясно колко ненадеждни са.
Какъв е изобщо тогава смисълът от българските "екологични групи"? Нивата на СО и димност се мереха и преди в сервизите, и колите, които надхвърляха граничните стойности, поне на теория трябваше да се спират от движение.