IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Новите автомобили отново ще поскъпнат

Цените на всички материали, използвани в производството, растат непрекъснато

Автомобилната индустрия вече повече от година се бори с недостига на полупроводници. Проблемът с доставката на микрочипове - основен компонент за новите автомобили, причинява огромни смущения в глобалното производство и следователно оказва влияние върху продажбите. Тази криза обаче може да не е единственото „наследство“ от пандемията и смущенията от 2020 година.


производство


Внезапното глобално икономическо възстановяване беше придружено от покачване на цените на почти всички стоки. Резултатът е видим и на други пазари, като се започне с този на недвижимите имоти. И най-вероятно съвсем скоро ще засегне и автомобилната индустрия.

За да разберем влиянието на покачващите се цени на стоките обаче, трябва да разберем принципа на това как се прави автомобил. Всеки, който си мисли, че колата е „само купчина ламарина на четири колела“, греши. Технологичният напредък от последните 20 години направи автомобилите по-безопасни, по-леки, по-малко замърсяващи, но и много по-сложни.


производство


Стоманата все още представлява над 80% от теглото на автомобила и се използва за каросерията, шасито, колела, двигател, врати, капак на двигателя и на багажника. За направата на един автомобил с 5 врати да нужни около 900 кг стомана. Факт е, че все повече и повече нови коли са направени от алуминий, който предлага същите качества като стоманата, но тежи с 50 кг по-малко. Използването му се е увеличило с 80% през последните години и освен за каросерията, този метал се използва за много компоненти на блока на двигателя.

Магнезият е с 33% по-лек от алуминия и се използва за определени части на каросерията или (при по-спортни модели) за намаляване на теглото на джантите и подобряване на динамичното поведение на автомобила. Това е последвано от композитни материали като пластмаси, които са от съществено значение за някои панели на каросерията и за интериора. Те представляват 8% от общото тегло на автомобила.


производство


Списъкът на суровините не свършва дотук. В по-малка степен са необходими много други материали за сглобяването на модерен автомобил. Някои от тях са все по-редки и следователно все по-скъпи. Най-известните и най-широко използвани са въглеродни влакна, титан и литий. Въглеродните влакна всъщност не са суровина, тъй като преминават през различни индустриални процеси, но се използват широко в каросерията на спортни модели заради своята здравина и лекота.

Свойствата за разсейване на топлината на титана са полезни, за да направят някои компоненти - като изпускателната система, клапаните и валовете по-здрави и по-ефективни. И накрая - литият е една от ключовите съставки в акумулаторите за електрически автомобили. Оловото (присъстващо в някои алуминиеви джанти и батерии), мед и злато (присъстващи в електрическите вериги) и два изключително редки елемента - родий и паладий, допълват набора от редки и скъпи материали, присъстващи в новите автомобили. Използвани в малки количества, последните се намират в катализаторите и се оказват дори по-скъпи от златото.


производство


Всичко това ни довежда до същността на въпроса - ценообразуването. Според данни на Trading Economics, през миналата година цените на почти всички стоки са се увеличили. С колко точно е трудно да се изчисли, защото това се случва непрекъснато, а освен това стойността им се пресмята в различни мерни единици или валути.

Въпреки това, вече се забелязват някои тенденции. Стоманата е нараснала с 19% спрямо същия период на 2020 година и сега се търгува на ниво, постоянно по-ниско от пика си миналия септември. Алуминият е на най-високото си ниво от 2011 година и се е увеличил с 36% миналата година, докато магнезият достигна рекордно ниво през септември и сега е почти четири пъти по-скъп от средния за последните осем години.


производство


Златото и медта също достигнаха най-високите си нива от 2011 година, като първото (за щастие) спадна с 4% от началото на годината, а второто се повиши с 24%. Оловото остава стабилно през последните месеци, но се е увеличило с 28% през последните 365 дни, докато паладият е два пъти по-скъп от 2018 година, със средна цена от над 2000 щатски долара за унция.

Титанът (който също се използва предимно в авиационната индустрия) се върна към растеж, отбелязвайки рекордни стойности от 2013 година. Родият е в спад, но остава най-скъпият метал, използван в автомобилите, с оценка от около 14 000 долара за унция. И накрая, има и случая на литий, който се използва все по-често с появата на електрическия автомобил, който се е увеличил с 400% от последното тримесечие на 2020 година.


производство


Какви са последствия за клиентите? Как всичко това ще се отрази на автомобилния свят? Все още е трудно да се каже, но изглежда вероятно увеличението на тези производствени разходи може да доведе до по-висока цена в крайна сметка за клиентите. Производителите (както всеки друг бизнес) със сигурност не възнамеряват да намалят рентабилността на всеки модел. Затова и увеличението на разходите да бъде придружено от повишаване на цените, както на електрическите, така и на конвенционалните автомобили.

Колко голямо ще бъде това увеличение? Все още няма достатъчно данни за изчисляване на точна средна стойност, но като сравняваме цената на нова кола днес и нейния еквивалент в рамките на година или две, би трябвало да има разлики, които няма да бъдат от полза от портфейлите на клиентите.


0 от 500
  • #17
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Абсурдно ( преди 2 години )
    В България с тия смешни заплати на толкова коли втора употреба, които се амортизират по автокъщите и "прекрасните" ни пътища кому са притрябвали нови автомобили, че и по-скъпи?
  • #16
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    до 17 - харесват ми наркотиците ти. Единственото поевтиняване на което можем да се надяваме в близко бъдеще е че до 5 години инвестициите в нови електрически платформи ще са се по избили и производителите ще могат да смъкнат цените.
  • #15
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Дори си нямате представа какви неща и технологии съществуват в момента, които просто не са стартирали заради огромната инвестиция която трябва да се направи, тествани са, тоест технологията е проверена. След 20-30г. ще се осъществи, това е много слънчеви панели в космоса, които индуктивно да прехвърлят тока на Земята. В космоса слънцето не залязва а слъчевите панели там произвеждат 400% повече ток, защото няма атмосвера и облаци, които да спират слънчевите лъчи. След 5-10г. и нета ще е безплатен
  • #14
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    хаха, толкова сте жалки и смотани, че нямам думи, никой няма да ви остави без коли, но как ще си плащате тока?????
  • #13
    5 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Ще се наложи да вадя осмака от гаража
  • #12
    19 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Всъщност, спор няма. Новите поскъпват (ел или д=ДВГ). Втора и трета ръка също. Тази година си купувах кола 2 ръка. За 2х по-висок бюджет, гледам по-скапани коли от моята. Купуваме употребявани коли, но това няма да продължи дълго. Отделите за планирано остаряване не спят и се учат всеки ден. РАЗГОВОРА Е, ЧЕ ИСКАТ ДА НИ ОСТАВЯТ БЕЗ КОЛИ.
  • #11
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Нерде Ямбол, нерде Стамбол казал народа. статията за новите цени на колите, а спорите за електрическите
  • #10
    6 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    дреме ми и аз съм вдигнал яко цените. Да му мислят заплатаджиите. Номера е да си винаги една крачка напред. Който чака винаги е догонващ, чудеса не стават
  • #9
    21 rate up comment 0 rate down comment
    до №9 ( преди 2 години )
    Безплатен, да! Но за лампата в ***. Искам да те видя как ще ми подадеш 13-15 кв мощност, в 17-19 часа, когато се прибирам от работа, от фотоволтаик. Ами, колата на жена ми? Сложи си го на твоето село.Проблема не е в тока. Няма толкоз литий, няма енергопреносна мрежа в света, която да издържи този мащаб от електромобили.
  • #8
    4 rate up comment 14 rate down comment
    Plaid ( преди 2 години )
    #1 Няма евтин ток. Има безплатен! 0 (нула) лв/км. Вече се продават фотопанели на ролки от биополимер, които се печатат на нещо като принтер. Леко и се разгъва като тиксо навсякъде. За село е идеално!