IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Новите автомобили отново ще поскъпнат

Цените на всички материали, използвани в производството, растат непрекъснато

Автомобилната индустрия вече повече от година се бори с недостига на полупроводници. Проблемът с доставката на микрочипове - основен компонент за новите автомобили, причинява огромни смущения в глобалното производство и следователно оказва влияние върху продажбите. Тази криза обаче може да не е единственото „наследство“ от пандемията и смущенията от 2020 година.


производство


Внезапното глобално икономическо възстановяване беше придружено от покачване на цените на почти всички стоки. Резултатът е видим и на други пазари, като се започне с този на недвижимите имоти. И най-вероятно съвсем скоро ще засегне и автомобилната индустрия.

За да разберем влиянието на покачващите се цени на стоките обаче, трябва да разберем принципа на това как се прави автомобил. Всеки, който си мисли, че колата е „само купчина ламарина на четири колела“, греши. Технологичният напредък от последните 20 години направи автомобилите по-безопасни, по-леки, по-малко замърсяващи, но и много по-сложни.


производство


Стоманата все още представлява над 80% от теглото на автомобила и се използва за каросерията, шасито, колела, двигател, врати, капак на двигателя и на багажника. За направата на един автомобил с 5 врати да нужни около 900 кг стомана. Факт е, че все повече и повече нови коли са направени от алуминий, който предлага същите качества като стоманата, но тежи с 50 кг по-малко. Използването му се е увеличило с 80% през последните години и освен за каросерията, този метал се използва за много компоненти на блока на двигателя.

Магнезият е с 33% по-лек от алуминия и се използва за определени части на каросерията или (при по-спортни модели) за намаляване на теглото на джантите и подобряване на динамичното поведение на автомобила. Това е последвано от композитни материали като пластмаси, които са от съществено значение за някои панели на каросерията и за интериора. Те представляват 8% от общото тегло на автомобила.


производство


Списъкът на суровините не свършва дотук. В по-малка степен са необходими много други материали за сглобяването на модерен автомобил. Някои от тях са все по-редки и следователно все по-скъпи. Най-известните и най-широко използвани са въглеродни влакна, титан и литий. Въглеродните влакна всъщност не са суровина, тъй като преминават през различни индустриални процеси, но се използват широко в каросерията на спортни модели заради своята здравина и лекота.

Свойствата за разсейване на топлината на титана са полезни, за да направят някои компоненти - като изпускателната система, клапаните и валовете по-здрави и по-ефективни. И накрая - литият е една от ключовите съставки в акумулаторите за електрически автомобили. Оловото (присъстващо в някои алуминиеви джанти и батерии), мед и злато (присъстващи в електрическите вериги) и два изключително редки елемента - родий и паладий, допълват набора от редки и скъпи материали, присъстващи в новите автомобили. Използвани в малки количества, последните се намират в катализаторите и се оказват дори по-скъпи от златото.


производство


Всичко това ни довежда до същността на въпроса - ценообразуването. Според данни на Trading Economics, през миналата година цените на почти всички стоки са се увеличили. С колко точно е трудно да се изчисли, защото това се случва непрекъснато, а освен това стойността им се пресмята в различни мерни единици или валути.

Въпреки това, вече се забелязват някои тенденции. Стоманата е нараснала с 19% спрямо същия период на 2020 година и сега се търгува на ниво, постоянно по-ниско от пика си миналия септември. Алуминият е на най-високото си ниво от 2011 година и се е увеличил с 36% миналата година, докато магнезият достигна рекордно ниво през септември и сега е почти четири пъти по-скъп от средния за последните осем години.


производство


Златото и медта също достигнаха най-високите си нива от 2011 година, като първото (за щастие) спадна с 4% от началото на годината, а второто се повиши с 24%. Оловото остава стабилно през последните месеци, но се е увеличило с 28% през последните 365 дни, докато паладият е два пъти по-скъп от 2018 година, със средна цена от над 2000 щатски долара за унция.

Титанът (който също се използва предимно в авиационната индустрия) се върна към растеж, отбелязвайки рекордни стойности от 2013 година. Родият е в спад, но остава най-скъпият метал, използван в автомобилите, с оценка от около 14 000 долара за унция. И накрая, има и случая на литий, който се използва все по-често с появата на електрическия автомобил, който се е увеличил с 400% от последното тримесечие на 2020 година.


производство


Какви са последствия за клиентите? Как всичко това ще се отрази на автомобилния свят? Все още е трудно да се каже, но изглежда вероятно увеличението на тези производствени разходи може да доведе до по-висока цена в крайна сметка за клиентите. Производителите (както всеки друг бизнес) със сигурност не възнамеряват да намалят рентабилността на всеки модел. Затова и увеличението на разходите да бъде придружено от повишаване на цените, както на електрическите, така и на конвенционалните автомобили.

Колко голямо ще бъде това увеличение? Все още няма достатъчно данни за изчисляване на точна средна стойност, но като сравняваме цената на нова кола днес и нейния еквивалент в рамките на година или две, би трябвало да има разлики, които няма да бъдат от полза от портфейлите на клиентите.


0 от 500
  • #7
    8 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Българите много не ги засяга, 90% караме стари коли, втора и трета ръка.
  • #6
    21 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    автомомобилът ми е от 1991г и не е с полупроводници с цели е
  • #5
    10 rate up comment 11 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Аре стига с тия електрокари, бе! Писна ни! Карайте си ги, кефете им се, ама не ни досаждайте! Кафа от вас, вече!
  • #4
    24 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Вече стана ясно, че електромобили няма да има за всички. Май и с ДВГ ще е така. Взето е някакво такова решение. То май и с другите стоки е така.
  • #3
    8 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    и без това се ровите в автоморгите, ако се връзвате на такива опорки си е ваш проблем
  • #2
    24 rate up comment 2 rate down comment
    Бай Гошо ( преди 2 години )
    Ще дойде време в което ще се ровим из автоморгите за да намерим части за старите кошници защото само малцина ще могат да си позволят нов автомобил. Те пък от своя страна ще мязат на колички от лунапарк от рециклирана (био)пластмаса пълна със сензори, които автоматично ще сигнализират на еко полицията ако пръднеш в колата, демек изпускаш нерегламентирано метан.
  • #1
    13 rate up comment 3 rate down comment
    Аааа не така ( преди 2 години )
    Под всяка стаия едни "спецове" обясняват как колите ще поевтинеят много, щото една батерия и един ел.мотор щели да имат, това не били пари! По 5000 евро щели да станат! Недйте така сега да им пркършвате визията на визионерите! Те знаят най-добре! ЕФтина кола, с еФтин ток, за 2лв да си оди на село за буркани и яйца!