В последните две десетилетия Европейският съюз с нарастващо темпо повишава стандартите си за вредни емисии и за безопасност. Което само по себе си е чудесно, разбира се. Но има и една негативна страна: нуждата от нови двигатели, от все повече допълнителни системи за справяне с емисиите и все повече задължително оборудване за безопасност тласка и цените на колите нагоре. В определен момент тази тенденция всъщност обезсмисля усилията за по-чист въздух и по-малко злополуки - просто защото цените на новите автомобили са вече толкова високи, че все повече хора предпочитат покупка на старо. През 2020 дори на заможните пазари в Западна Европа бе отчетен двуцифрен ръст в покупките втора ръка.
Колко точно се оскъпяват автомобилите от изискванията на ЕС? Никой не може да каже с точност, разбира се, защото себестойността на колите е фанатично пазена търговска тайна. Но една съпоставка с пазар като руския - където се продават същите модели, но без особени изисквания - може да подскаже отговора. Ето цените на пет от най-популярните кросоувъри в България и Русия.
Колко струват автомобилите в България и в Русия (ГАЛЕРИЯ):
В България в момента последните бройки от втория Qashqai вървят със сериозни отстъпки. Но дори и така най-базовата версия излиза 38 990 лева. Все пак да отбележим, че тя е оборудвана с по-модерния 1.3-литров турбомотор, разработен съвместно с Mercedes, който дава 140 конски сили максимална мощност.
Разлика: с 3910 лева по-евтино в Русия