Новите европейски тестове за вредните емисии ще погълнат огромни ресурси и най-вероятно ще доведат до повишаване на цените на новите автомобили, твърдят експерти от бранша.
Промяната в методиката се наложи, след като Дизелгейт и още няколко сходни разслевания разкриха скандални несъотвествия между обявеното в брошурите и реалното замърсяване от колите. Затова от 1 септември миналата година Европейският съюз изостави старата методика за тестване NEDC и въведе две нови: WLTP и RDE. Първата е по-усъвършенствана и неподатлива на измами лабораторна проверка на емисиите от всеки нов модел. Втората, съкратена от Real Driving Emissions - емисии при реално шофиране - измерва показателите при нормално каране, и то във всякакви условия (малка и голяма надморска височина, различни температури, различен товар на колата, градски, селски и планински пътища, и т. н.).
Единственият проблем е, че новите тестове изискват двойно повече време и работа от досегашните, както обясняват представители на сектора пред AutoExpress. При това през проверките трябва да минат не само новите модели, но и вече представените на пазара - по два теста за всяка различна модификация. Повечето производители имат средно по 25 различни модела в гамата си, всеки с минимум десетина модификации според задвижването, типа на купето и прочие.
Новите RDE тестове ще дадат доста по-реална представа за истинските емисии на колите. Но и ще струват двойно повече
На всичкото отгоре в повечето страни от ЕС данъчното облагане е разработено за ставки на емисиите по стария стандарт NEDC - тоест щом веднъж бъдат направени новите тестове, те после трябва да се преизчислят по стандартите на стария (България, която единствена в общността пет пари не дава за нивата на вредните емисии и изчислява данъка според мощността, няма такъв проблем).
Цената за всичко това е висока и някои производители вече признават, че обмислят корекция в цените. Други пък планират да съкратят броя на предлаганите модели и модификации. Което само по себе си би било малка цена за въвеждането на справедливо измерване и прочистването на въздуха в градовете ни. Въпросът е само, подчертава AutoExpress, дали и този път не са оставени вратички в системата, така че след две-три години да се наложи тя отново да се променя из основи. Цената, както винаги, ще бъде платена от потребителите.