Arkana, най-търсеният модел на Renault на руския пазар в последните години, от днес вече официално се предлага и в България. Но онези, които са очаквали появата на крос-купето у нас, може и да останат малко изненадани от цените му. Докато в Русия този автомобил е един от най-достъпните в своя сегмент, със стартова цена 1.25 милиона рубли (26 611 лева), в България базовото ниво на Arkana започва от 47 090 лева, или с 20 479 лева повече. Всъщност дори най-скъпата версия за руския пазар - с 4х4, върхово оборудване и 150 конски сили - струва под базовата у нас - 1.74 милиона рубли, или около 37 000 лева. Най-скъпата версия на българския пазар ще е със 145 конски сили и излиза 60 390 лева.
"Европейската" Arkana е всъщност вариант на произвеждания за корейския пазар Samsung XM3. В страните от бивша Югославия ще се предлага като Renault Megane Conquest, за да се избегнат асоциации с покойния четнически командир Желко Ражнатович - Аркан
Драстичните разлики в цената обаче са обясними, след като уточним, че между двата автомобила общото е само в дизайна. Руската Arkana е построена върху старата платформа B0+, ползвана от Dacia Duster и първото поколение на Renault Kadjar, и се произвежда в Москва. "Европейската" версия е вече върху новата платформа CMF-B, ползвана от новото Clio, и се прави в завода на Samsung Motors в Бусан, Южна Корея.
Двата автомобила се отличават съществено и в задвижването. Руската базова версия е с добрия стар 1.6-литров бензинов мотор с атмосферно пълнене, който вече не се предлага в ЕС, и с 5-степенна скоростна кутия. По-нагоре в гамата има турбомотор със 150 коня и вариаторен CVT автоматик. Стартовите нива на Аrkana в Русия са със стоманени джанти, без круиз контрол, камери, старт-стоп система, без странични въздушни възглавници и даже без USB портове.
"Европейската" Arkana, за да отговаря на изискванията на Брюксел за емисии, идва със съвсем друга гама двигатели, в основата на която е разработеният съвместно с Daimler 1.33-литров турбомотор със 140 конски сили. Скоростната кутия е EDC автоматик с двоен съединител, дело на Getrag. Предвиждат се също два варианта с микрохибридни двигатели, със 140 и 160 конски сили, както и пълен хибрид E-Tech със 145 коня.
Оборудването също е несравнимо по-богато - отчасти за да покрие задължителните изисквания на ЕС за системи за безопасност, и отчасти просто защото пазарът тук е по-претенциозен от руския. Тукашната версия на Arkana има 4 USB порта, електрическа ръчна спирачка, безжично зарядно за смартфон и така нататък. Колата обаче е запазила основните характеристики, които я направиха бестселър в Русия: атрактивната линия на покрива, високия просвет (20 см) и големия багажник (513 литра).
Още снимки на "европейската" Arkana вижте в ГАЛЕРИЯТА: