Цената на новите автомобили вероятно ще се повиши в резултат на неочаквания глобален недостиг на компоненти, най-вече микропроцесори, коментират анализатори. Почти всички големи световни производители бяха принудени да намалят или дори да спрат производства заради дефицита на чипове. IHS Markit изчислява, че кризата с чиповете ще осуети производството на цели 670 000 автомобила, а от Ford прогнозираха, че тя ще им струва около 2.5 милиарда долара пропуснати приходи.
Някои производители бяха принудени да затворят цели заводи и да пуснат десетки хиляди работници в неплатен отпуск заради недостига на микроконтролери
Дефицитът на микропроцесорни чипове започна още през есента и оттогава се влоши чувствително. Една от причините е неочаквано бързото възстановяване на китайския автомобилен пазар, но още по-съществен фактор са карантинните мерки, които увеличиха в пъти търсенето на игрови конзоли като Playstation, на лаптопи и други мобилни устройства. Всички те ползват същите чипове, каквито и съвременните автомобили.
Кризата е толкова остра, че компании като Mercedes-Benz и Porsche вече планират да изоставят принципа "точно навреме" (just-in-time) при доставките, и да се върнат към старомодната практика на трупане на големи складови наличности. Доставките "точно навреме", въведени от Toyota, оптимизираха производствения цикъл и намалиха драстично разходите на компаниите за складова база и така нататък. Освен това те са силен инструмент за издействане на отстъпки от поддоставчиците, които често са принудени да наддават помежду си в последния момент, за да получат договора.
Свръхмодерният логистичен център на Mercedes в Гермерсхайм има 80 000 кв. метра площ. Ако компанията се върне към поддържането на складови наличности, ще й трябват значително повече
"Наистина обмисляме увеличаване на складовата наличност", призна шефът на Porsche Оливер Блуме пред The Financial Times. "Но складовата наличност струва пари". "Ако в бъдеще се окаже целесъобразно да се държат по-големи складови запаси, ще го направим", заяви и главният изпълнителен директор на Mercedes Ола Калениус.
Повишаването на разходите за покупки и поддържане на складови наличности автоматично ще се отрази върху крайната цена на автомобилите, и без това пораснала драстично в последните години заради затягащите се екоизисквания и все по-дългия списък от задължително оборудване.
На тайванската TSMC се падат 70% от произвежданите микроконтролери. През 2020 компанията отчете рекордна печалба
Освен това производителите ще търсят начини да компенсират пропуснатите ползи заради кризата с чиповете. От Ford изчислиха, че тя ще намали продукцията им с над една пета, засягайки и най-доходния модел - пикапа F-150.
Около 70% от глобалното производство на микроконтролерни чипове се пада на една-единствена компания от Тайван - Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC). Германският икономически министър Петер Алтмайер дори писа официално на тайванската си колежка с молба местното правителство да помогне за решаване на кризата. Според пазарни наблюдатели недостигът на чипове вече се простира чак до второто полугодие на 2021 година.