IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Как Toyota ни даде QR-кодовете

Днес превзет от рекламата и социалните мрежи, той се появи за пръв път в японската автоиндустрия

Те се появиха сякаш от нищото в края на миналото десетилетие, и за нула време завладяха света. Днес QR-кодовете (съкратено от Quick response - бърз отговор) са къде ли не: в рекламите, социалните медии, дори по бутилките Coca-Cola. Но малцина знаят, че те са замислени не за маркетинг, а за производствени цели. И са рожба на автомобилната промишленост. Пръв ги въвежда Denso, японският производител на автомобилни компоненти , в зората на 90-те години. Denso е част от групата компании на Toyota, която притежава 25% от капитала й.


Масахиро Хара, QR код, изобретател

Масахиро Хара, създателят на QR кода


На практика QR-кодът е просто един по-добър баркод. Традиционните баркодове вършат работа в супермаркета, но имат и много ограничения. Те побират само по около 20 цифрови знаци в хоризонтален ред. Не могат да се използват за сложните японски азбуки - kanji и kana. И ако бъдат дори частично повредени, вече не могат да се сканират. Случвало ви се е на касата в супера. Но ако се случи във високоавтоматизиран завод, това е скъпоструващо прекъсване на процесите.

През 90-те японската икономика беше в рецесия. Автомобилната и електронната промишленост трябваше да се преобразят, разказва Масахиро Хара, действителният създател на QR кода, в интервю за R&T. "За да се справят с промяната, компаниите в тези сектори трябваше да се справят с огромно многообразие от компоненти, и да съхраняват повече информация за всеки продукт в системите си. Това влоши много ефективността на фабриките, защото работниците трябваше все по-често да сканират баркодове - трудна и уморителна работа", обяснява Хара.

QR код, смартфон

Трите квадрата по ъглите на QR кода са всъщност маркери за позиция, което позволява той да се чете от всякакъв ъгъл - неимоверно улеснявайки живота в складовете по света

  
За да реши този проблем, през 1994 Масахиро Хара представя готовия QR код. Той е разработен така, че да позволява кодиране на информация и хоризонтално, и вертикално. Един код може да съхранява до 7000 отделни знака, включително и канджи и кана. Освен това може да се сканира от всякакъв ъгъл, благодарение на квадратите в три от ъглите си, които действат като детектори на позицията. Такаюки Нагая, колега на Хара, създава и специална "коригираща" функция за QR-четците. Благодарение на нея кодът може да се разчете, дори ако част от него е повредена или зацапана. Хара признава, че разработката му не е била предназначена за конкретна промишленост. Но компаниите от обръча на Toyota първи я въвели в практиката.

 
Масахиро Хара, QR код, изобретател, Denso

Хара в склада на Denso, където за пръв път изобретението му е въведено в практиката

  
Toyota от десетилетия се слави с безмилостно преследване на ефективността в производството. Компанията създаде цяла философия в това отношение, която днес се прилага от повечето конкуренти и която цели пълно премахване на отпадните продукти.

Важна част от тази философия е така нареченият "навременен склад" - тоест отделните компоненти да се появяват чак когато станат необходими, вместо да заемат ценно пространство. Във фабриките на Toyota се държат възможният минимум части. Нови се поръчват само когато станат нужни. Това изисква много прецизен контрол върху доставките и складовите наличности - и ето го решението под формата на QR кода.

Резултатът е светкавичен. Когато пишат бестселъра "Машината, която промени света", авторите Джеймс Уомак, Даниъл Джоунс и Даниъл Руус изпращат анкетни формуляри до Toyota. Един от въпросите е за колко дни стигат складовите наличности в завода. Японският мениджър учтиво пита дали не става дума за грешка в превода - сигурно имат предвид "за колко минути"?

  
Toyota, завод, Цуцуми

Когато попитали мениджър на Toyota за колко дни стигат складовите наличности в заводите, той се изумил: "Сигурно имате предвид за колко минути?". На снимката е заводът на компанията в Цуцуми

  
Разбира се, QR кодът не е нито първата технология от този тип, нито единствената. Но именно той успя да се наложи в световен мащаб - най-вече заради маркерите за позиция и възможността за коригиране на грешки. Има и трети ключов фактор, който спомогна за глобалното му разпространение: охотата на Denso да отвори патентите, така че всеки да може да го ползва безплатно. "Вярваме, че е важно да се създаде среда за всички да използват новите технологии - само така че могат да се разпространят наистина широко", казва Хара.

 

0 от 500
  • #10
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Работата е там че в БГ, 90% от продаваните коли са над 10 год. стари и кой знае какво все са минали за да са на половина цена от колкото в Гемания на пр. Съответно япоските коли изпъкват като качество над половин милион км. В Европа повечето хора могат да си позволят нова кола на 5-7 год и нямат проблеми с качеството на колите си. За това и Япоските марки не са продават особено добре
  • #9
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    А и колите им не са никак лоши, докато са нови определено са по-добри от другите Ако купуваш употребявана повече от 10 год тогава нещата са различни
  • #8
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Хич нямаше да е лошо ако работника в България имаше правата и условията на немския. Да не говорим за заплати и социялни помощи ако остане без работа
  • #7
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 1 месец )
    А с дебели тежки ламарини и "скъпи" пластмаси които се разскърцват и нацепват на 3-тата година може да се хвали само някой лоен мозък.
  • #6
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 1 месец )
    Системата на Тойота работи добре когато работниците са съвестни и достойни хора като японците. Европейците и американците не са такива, просто защото системата им е модерно робство от 9 до 5. Най-много социални "права" ползват французите. Всички знаем на какво ниво им е качеството.
  • #5
    13 rate up comment 1 rate down comment
    Nightrunner ( преди 1 месец )
    До коментар 4. Пич преди да пишеш глупости само зада напишеш нещо и да се отразиш, вземи се ограмоти малко! Философията на Тойота за минимален склад, е възприета дори и от прехвалените немци и е внедрена с пълна сила в заводине на VW.
  • #4
    1 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    На Тойота системата може да работи само във феодални държави. В Европа и Америка работниците имат придобивка, която се нарича "права". И въпреки всички оптимизации и робски труд, как не можаха да произведат кола, която не е гробница от възтънка ламарина и евтина пластмаса, която дори не е евтина?
  • #3
    10 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    ми явно не пука гума, щото работят на три смени и не са имали прекъсване от фукушима насам
  • #2
    1 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    И ако на път за фабриката камионът с части спука гума и спира производството
  • #1
    4 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    това е скрита реклама на нескафе