IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Климатик или отворен прозорец – кога разходът е по-малък?

Експеримент с два коренно различни автомобила показва интересни резултати

Летният период е труден за шофьорите заради знойните жеги навън. Ако автомобилът е паркиран на слънце, температурата в купето със сигурност ще достигне до 60 градуса по Целзий. А в такива условия пътуването е невъзможно. Дори колата да е била на сянка, пак в салона ще бъде топло. И затова е измислен климатика.


климатик или отворен прозорец


Климатичната система в автомобила предпазна шофьорите и пътниците от задуха и топлината в купето. Тя обаче трябва да се използва внимателно, тъй като има опасност от щети върху здравето на возещите се. Има и алтернативен начин за охлаждане на вътрешността на автомобила – отваряне на прозорците, например. Тогава възниква и спор между шофьорите за това, при кой от двата начина разходът на гориво е по-голям.

За да се стигне до верен отговор, бе направен експеримент, в който участват два напълно различни автомобила. Първият е Volkswagen Touareg, оборудван с 3,0-литров дизелов двигател, като той се изправя срещу KIA Picanto, която разчита на 1,2-литров бензинов мотор. Температурата навън надхвърля 30 градуса, като двете машини първо се движат по извънградски път.


климатик или отворен прозорец


При първото изпитание прозорците на двете коли са напълно затворени, а климатикът е изключен. Малката KIA постига разход от 5,2 л/100 км, докато нейният германски съперник е по-икономичен – 4,6 л/100. Това звучи изненадващо заради разликата в размерите на двата модела, но е напълно логично, тъй като дизелът определено харчи по-малко. Разликата в консумацията обаче е малка, така че за да се спасите от жегата, можете да изберете която искате от двете коли, без да се притеснявате от разхода.

Второто състезание повтаря първото като скорост, но прозорците вече са отворени. В резултат от това разходът на Picanto се увеличава до 5,6 л/100 км, а този на Touareg – до 5,2 л/100. Резултат показва, че хечбекът харчи с 0,4 л/100 повече, а кросоувърът – с 0,6 л/100 км. А това означава, че аеродинамиката на корейския модел е по-добра.


климатик или отворен прозорец


Третата надпревара се провежда със затворени прозорци и включен климатик. В резултат Volkswagen показа среден разход от 5 л/100 км, а KIA Picanto – 5,7 л/100 км. Увеличението при кросоувъра е 0,4 литра, а на съперника му – 0,5 литра.

Авторите на експеримента посочват няколко извода от резултатите. Основният е, че SUV с дизелов двигател използва по-малко гориво, когато климатикът е включен, отколкото когато прозорците са отворени. Дори малката KIA Picanto, която работи на бензин, се случва същото. Разбира се, разликата в консумацията е малка, така че, която и от двете опции да бъде избрана, разходът на гориво няма да е притеснителен.


0 от 500
  • #14
    31 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Тоя туарег си *** 10 извънградско като нищо. Как ги пишете тия неща, не знам
  • #13
    46 rate up comment 2 rate down comment
    Немски кощници ръжди ( преди 10 месеца )
    Туарегът харчи 4,6л/100км, само ако половината път са го бутали изгасен. Ние не сме карали дизелови коли и не знам колко харчат, айде молим ви се.
  • #12
    11 rate up comment 5 rate down comment
    шишобакшишо ( преди 10 месеца )
    Ааа, отворения прозорец подобрява и аеродинамиката, освен че охлажда по-ефективно от климатика.
  • #11
    12 rate up comment 6 rate down comment
    Владислав ( преди 10 месеца )
    До:1 Приятелю,само да ти кажа ,че най-голямата заблуда на шофьорите е ,че малолитражките ( в повечето случаи са хеч бек) горят по-малко!А още по-жалкоро е ,че все още много шофьори вярват в това.Да , естествено,че няма как 12 цилиндров мотор да гори по-малко от 4 цилиндров ,но говорим за масовките и шестаците,даже и някой осмаци също!
  • #10
    12 rate up comment 2 rate down comment
    До 8 ( преди 10 месеца )
    На същото място, където Конти винаги е най-добрата гума ха ха
  • #9
    22 rate up comment 3 rate down comment
    Мислещ ( преди 10 месеца )
    Все едно някой би карал с отворени прозорци вместо на климатик, дори колата да гори с половин литър по-малко при първия случай ! Като слезеш си подгизнал в собствен сос, а главата ти бучи !
  • #8
    3 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 10 месеца )
    И къде прочете, че немци са правили теста!
  • #7
    22 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Немските манипулатори взели премиум кола със двойни соларни стъкла и затъмнени задни и я сравняват с малка оранжерия - чудесно ама все пак не сме толкова прости.
  • #6
    36 rate up comment 2 rate down comment
    popa ot razgrad ( преди 10 месеца )
    Накратко, извода от това глупаво проучване е: Гледайте си кефа и не се тревожете за глупости...
  • #5
    19 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Айде сега и сравнение при магистрално каране. Обзалагам се че при отворен прозорец сметката съвсем не излиза...