Летният период е труден за шофьорите заради знойните жеги навън. Ако автомобилът е паркиран на слънце, температурата в купето със сигурност ще достигне до 60 градуса по Целзий. А в такива условия пътуването е невъзможно. Дори колата да е била на сянка, пак в салона ще бъде топло. И затова е измислен климатика.
Климатичната система в автомобила предпазна шофьорите и пътниците от задуха и топлината в купето. Тя обаче трябва да се използва внимателно, тъй като има опасност от щети върху здравето на возещите се. Има и алтернативен начин за охлаждане на вътрешността на автомобила – отваряне на прозорците, например. Тогава възниква и спор между шофьорите за това, при кой от двата начина разходът на гориво е по-голям.
За да се стигне до верен отговор, бе направен експеримент, в който участват два напълно различни автомобила. Първият е Volkswagen Touareg, оборудван с 3,0-литров дизелов двигател, като той се изправя срещу KIA Picanto, която разчита на 1,2-литров бензинов мотор. Температурата навън надхвърля 30 градуса, като двете машини първо се движат по извънградски път.
При първото изпитание прозорците на двете коли са напълно затворени, а климатикът е изключен. Малката KIA постига разход от 5,2 л/100 км, докато нейният германски съперник е по-икономичен – 4,6 л/100. Това звучи изненадващо заради разликата в размерите на двата модела, но е напълно логично, тъй като дизелът определено харчи по-малко. Разликата в консумацията обаче е малка, така че за да се спасите от жегата, можете да изберете която искате от двете коли, без да се притеснявате от разхода.
Второто състезание повтаря първото като скорост, но прозорците вече са отворени. В резултат от това разходът на Picanto се увеличава до 5,6 л/100 км, а този на Touareg – до 5,2 л/100. Резултат показва, че хечбекът харчи с 0,4 л/100 повече, а кросоувърът – с 0,6 л/100 км. А това означава, че аеродинамиката на корейския модел е по-добра.
Третата надпревара се провежда със затворени прозорци и включен климатик. В резултат Volkswagen показа среден разход от 5 л/100 км, а KIA Picanto – 5,7 л/100 км. Увеличението при кросоувъра е 0,4 литра, а на съперника му – 0,5 литра.
Авторите на експеримента посочват няколко извода от резултатите. Основният е, че SUV с дизелов двигател използва по-малко гориво, когато климатикът е включен, отколкото когато прозорците са отворени. Дори малката KIA Picanto, която работи на бензин, се случва същото. Разбира се, разликата в консумацията е малка, така че, която и от двете опции да бъде избрана, разходът на гориво няма да е притеснителен.