Безстепенните (или вариаторни) скоростни кутии са измислени в Германия, но далеч по-голямо разпространение получават в Япония. Много автомобили от Страната на изгряващото слънце използват такива трансмисии, които в процеса на експлоатация са доказали своята ефективност. С "безстепенни автоматици" са оборудвани редица познати коли дори и на европейски производители, които използват общи платформи с японските си партньори.
Вариаторните трансмисии са доста икономични и не по-малко важно за автомобилните производители - доста по-евтини за производство. Но наред с плюсовете си имат и редица важни недостатъци, които оказват огромно влияние върху продажбите.
Ето кои са тези несъвършенства, които са донесли на тези кутии прякора "най-неприятната трансмисия":
Защо вариаторът се счита за "най-неприятната" трансмисия (ГАЛЕРИЯ)
Вторият важен недостатък е липсата на фиксирани предавки. Шофьорите, които са карали автомобили с ръчна скоростна кутия, както и тези, които са управлявали автомобили с автоматични скоростни кутии, не винаги са могли да разберат и приемат алгоритъма на работата на вариатора. При ниска газ, трансмисията осигурява приемлив въртящ момент не чрез отваряне на газта и увеличаване на тягата, а чрез преместване на ролките. По този начин двигателят спестява гориво и намалява емисиите на вредни вещества в атмосферата. Ако погледнете скоростомера и оборотомера, можете да видите как скоростта нараства, докато стрелката на оборотомера бавно пада от, например, 3500 до 1500 оборота в минута.