Животът постоянно ускорява темпо в последните десетилетия - включително и при двигателите с вътрешно горене. Навремето цилиндрите и буталата бяха едни от най-издръжливите компоненти - често се случваше автомобилът да ръждяса и да се разпадне, преди двигателят да откаже.

При старите агрегати с хода на времето стените на цилиндрите се оглаждаха и ставаха огледални, полите на буталата постепенно губеха слоеве метал и изтъняваха, а в горната част на цилиндъра бавно се образуваше "стъпалце" в зоната, където спира горният компресионен пръстен. Всичко това бе постепенен, доста бавен процес.
Съвременните двигатели обаче често приключват живота си по друг начин: при тях се образуват надирания. Това е доста по-бърза смърт. Нека видим какво я причинява, и пет добри съвета от експертите на ZR как да я избегнете.
Надиранията: причини и 5 начина да ги избегнем (ГАЛЕРИЯ):
В модерните агрегати то може да настъпи най-често при три различни обстоятелства:
- при прегряване на двигателя, когато буталото се е разширило повече от предвиденото;
- при голямо натоварване на студен двигател, когато буталото вече се е нагряло и разширило, но цилиндърът още не е успял;
- при лошо смазване на двойката бутало - цилиндър.
За образуването на надиране често спомагат и икономиите на производителя от дюзи, които да подават масло на дъното на буталото. Такава струйка масло може да отведе до половината топлина от буталото, понижавайки температурата му примерно с 20 градуса. Това намалява значително риска от надирания.
Разбира се, има и частни случаи - примерно надирания често се образуват при двигатели, които отдавна не са палени, при които масленият филм съвсем се е смил от стените на цилиндрите, а по тях може дори да се е образувала корозия.


0