Животът постоянно ускорява темпо в последните десетилетия - включително и при двигателите с вътрешно горене. Навремето цилиндрите и буталата бяха едни от най-издръжливите компоненти - често се случваше автомобилът да ръждяса и да се разпадне, преди двигателят да откаже.
При старите агрегати с хода на времето стените на цилиндрите се оглаждаха и ставаха огледални, полите на буталата постепенно губеха слоеве метал и изтъняваха, а в горната част на цилиндъра бавно се образуваше "стъпалце" в зоната, където спира горният компресионен пръстен. Всичко това бе постепенен, доста бавен процес.
Съвременните двигатели обаче често приключват живота си по друг начин: при тях се образуват надирания. Това е доста по-бърза смърт. Нека видим какво я причинява, и пет добри съвета от експертите на ZR как да я избегнете.
Надиранията: причини и 5 начина да ги избегнем (ГАЛЕРИЯ):
Най-често надирания се появяват върху онази стена на цилиндъра, върху която притиска наклонената мотовилка при работния ход на двигателя. Затова по-устойчиви на надирания са онези мотори, при които от тази страна е студеното всмукване, а не горещото изпускане.
При напречно разположен двигател и право въртене на коляновия вал повече се натоварва задната стена на цилиндъра. В тази ситуация по-надеждни са двигателите с изпускане от предната страна - примерно познатият ни от Opel GM Z16XER или използваният от Nissan QR25DE. Докато корейските G4FC и G4KD имат "погрешното" разположение.