Не бе особено далеч времето, когато автомобилите не бяха просто "таблети на колела", а машини, на които да ценим дизайна, динамиката, комфорта и надеждността. Всчики се заглеждаха по линии, скосявания, пространство, характеристики на двигателя и прочее. А най-важното в салона на една кола бе да е просторен (или пък спортен), с качествени материали и добре подбрани цветови комбинации.
В наши дни някои от гореспоменатите качества все още се ценят, но на преден план излезе битката за това, кой производител ще предложи по-добра информационно-развлекателна система, колко интуитивна и функционална ще е тя и с колко голям екран ще бъде контролирана. И сякаш фирмите оставиха на заден план основите ценности, които ги изградиха през всички онези десетилетия.
Факт е, че настоящите (и още повече бъдещите) потребители на автомобилите, живеейки в един все по-свързан и дигитализиран свят, искат да са в крак с модата и колата им да предлага същото ниво на свързаност както мобилния телефон или компютъра. И това може би ще продължи да се отразява на дигиталните автомобилните екрани, чиито живот в края на миналия век започна с малки дисплейчета, подобни на електронен часовник, а сега достига до абсурдно огромни размери и все повече (нужни или не) функционалности. В галерията ни проследяваме как се стигна дотук:
Как еволюираха автомобилните екрани (ГАЛЕРИЯ)
Изглеждало, че бутоните и скромните екрани спечелили войната, докато през 2021 Tesla хвърля атомна бомба в тихите води на инфотейнмънта с решението си. Акцент в салона на електрическият седан Model S е огромен 17-инчов портретно разположен дисплей, който контролира, общо взето всичко… Освен волана, спирането и тръгването, но автомобилът има в екрана си готови функции и за тези неща.
Така, през масивния дисплей се контролират климатик, навигация, мултимедията, системите за сигурност, настройването на зареждането и какво ли още не. От Tesla поемат огромен риск да поверят всички функции на гигантския екран, но решението очевидно работи. И то доста добре: интерфейсът е интуитивен, а процесорът се справя перфектно с волята на пръстите ви. И докато имахме много резерви относно изчезването на физическите бутони, без съмнение този дисплей накара усилията на цялата автомобилна индустрия да изглеждат мързеливи и назадничави.