IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Прожекционният дисплей – функция на работа

Системата води началото си от военната авиация

Прожекционният дисплей – функция на работа

Системите Head-up Display (HUD) са заимствани от военните самолети, където са разработени за оптимизиране на прицелването. Пилотите на изтребителите отдавна могат да четат важните данни не от инструментите, а от прозрачен екран, за да не се разсейват. Името му буквално означава „дисплей за изправена глава“, но често се нарича прожекционен дисплей.

За първи път системата HUD се появи в серийните автомобили през 1988 г. в концерна General Motors. Монохромна версия бе въведена в седана Oldsmobile Cutlass Supreme. По-късно се появиха цветни версии, но в началото само в премиум сегмента. В наши дни HUD се инсталират и в по-евтини модели.

head-up

Електронният блок на проектора получава данни от бордовата диагностика на автомобила, обработва ги и изпраща изображение към отразяващо покритие. Изображението се показва на челното стъкло или на прибиращ се прозрачен екран. В производството се наложиха и двете системи.

На прожекционния дисплей могат да бъдат показвани всички данни от бордовия компютър: скорост, обороти на двигателя, температура на охлаждащата течност, количество гориво, информация за неизправности и др. На практика това могат да бъдат показанията на всеки сензор. С появата на навигационните системи стана възможно върху стъклото да се начертае маршрутът и съветите за пътните знаци.

Известно време след старта на масовото вграждане на прожекционния дисплей започнаха да се появяват джаджи за вграждане в автомобили, които не притежават системата. Те са свързани с автомобилната електроника и изпълняват същите функции.

headup

Днес можете да откриете бюджетна версия на HUD, като просто изтеглите мобилно приложение и инсталирате смартфон над арматурното табло. Недостатъкът е, че телефонните изображения страдат от отблясъци и лошо качество, а обхватът на показаната информация е ограничен.

Някои от проблемите при прожекционния дисплей са в недобрата работа при различни условия на осветление, особено при ярко слънце. Фирмите отстраняват този недостатък, като коригират работата на отразяващата повърхност и проектора. В случая на смартфоните никой няма да реши този проблем.

head-up

По-нататъшното развитие на HUD е свързано с използването на разширена реалност (augmenter reality, AR). Тук се включва автомобилната електроника, която може да анализира околната среда и да разпознае маркировката, пешеходците, пътните знаци, превозните средства, посоката на движение на обектите, скоростта и ускорението им. В бъдеще комуникационните услуги между автомобили (Car-to-Car) и инфраструктура (Car-to-X) ще могат също да бъдат свързани с HUD.

Системите от ново поколение се обозначават с общото наименование AR-HUD. Те комбинират данните, идващи от бордовия компютър, с информация за пътната обстановка.

head-up

Принципно при проектирането на този тип дисплеи се използва система от огледала, които комбинират изображението, създадено от проектора, с реалния свят. Това позволява да се постигне по-голям ъглов размер на изображението и да бъде променено виртуалното разстояние от очите на водача до генерираното изображение. Например навигационните стрелки да се чертаят директно на пътя.

Практическото приложение бе ограничено от факта, че системата от устройства е голяма. Някои от тях са с обем 13 литра – колкото стандартна кофа. Опитайте да я поставите под инструментното табло. Естествено, това не предизвика прилив на ентусиазъм сред производителите на автомобили, които спестяват всеки грам и сантиметър. И разработчиците започнаха да търсят по-модерни и компактни разработки.

head-up

Решението бе намерено доста бързо. Днес актуална вече е холографията, използваща оптични вълноводи, където източникът на светлина са светодиоди или лазери. Тя не е евтина, но е много компактна и перспективите са фантастични. Проектор от ново поколение, имащ същите размери като предшественика си, може да показва изображението на почти цялото предно стъкло.

На теория, HUD от това ниво, във връзка с Интернет, сравнително реалистично може да покаже на водача не само информация във връзка с маршрута, например, най-близкото кафене, но и наличието на безплатни маси и, ако е необходимо, меню за поръчка. Това е напълно в съответствие с тенденцията автомобилът все повече да се превръща в приятел и помощник на водача.

Но дали прожекционният дисплей си заслужава? Група канадски учени проведоха поредица от експерименти през 2015 г. и доказаха, че при излишък от визуална информация, човек в 7-10 процента от случаите пропуска най-важната информация или я възприема изкривено. И предупреди обществеността за необмислената употреба на AR-HUD.

head-up

Според учените увеличаване на количеството информация, получена от водача, намалява вниманието и концентрацията му. Производителите на системи от своя страна ги обявяват като устройства, които повишават сигурността.

Истината се крие някъде по средата. Полезността на HUD зависи от чувството за пропорция - както у създателите, така и у шофьора, който има възможност да добавя или премахва данните, оставяйки само тези, които наистина са необходими.

Снимки: BMW, Mercedes, други

0 от 500
  • #9
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Що приказваш глупости не ми е ясно? Брат ми има вече втори Lexus RX 450H и двата бяха и са с HUD. Първия е модел 2012 г., а втория е 2017 г. Преди малко приказвах с брат ми да го питам дали допълнително ги е поръчвал и той ми каза, че не ги е поръчвал, а са си в пакета екстри и не е доплащал нищо.Да не би твоя приятел да не е бил включил копчето на HUD.Намира се под стартовия бутон в дясно на волана отдолу. Малко трудно се забелязва. Има опция и да си го гласиш по височина къде да ти прожектира
  • #8
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    RH450 го има гарантирам ти. Само най-ниските нива на оборудване може и да нямат но всяко по високо от ниското има.
  • #7
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    #7 Много си далеч от истината драги! Много! В Приус 3 го има от 2009 г. Моят Приус 3 е 2011 г. и го има във всички нива на оборудване. Не можеш да го поръчаш, защото го има ВЪВ ВСИЧКИ НИВА НА ОБОРУДВАНЕ! Можеш единствено да поръчаш да ти го махнат! Ако все още не вярваш, хващаме един бас и ти показвам брошурата от онова време, когато си купих Приуса!
  • #6
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    #8 Няколко баса спечелих от такива, които се съмняват. Искаш ли да се хванеш на бас?
  • #5
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    А как ми се изтри коментара? Написах, че ме съмнява HUD да е било база в Тойота преди 9г., при положение че мой приятел си купи RH450 2015година и няма HUD и това сме го коментирали, защото други познати с доста по стари БМВ го имаха. А той каза, че е пробвал 3 Лексуса RX преди да се спре на тоя и нито един не е имал HUD, за това се съмнявам в ниския клас Тойота да го има като база а във високия клас Лексус RX да го няма или може би да е екстра, незнам и то непоръчвана, защото не е виждан такъв.
  • #4
    7 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    По онова време имаше модели на Мерцедес в които тази екстра не се предлагаше дори срещу заплащане. Приятел по същото време си купи Е-клас и нямаше. Беше доста учуден, че при мен това дори не е екстра, а е стандартна опция. Просто сравнявахме екстрите и се оказа, че имам повече от него, а уж луксозна кола кара. Бях с ЛЕД светлини, а той с ксенон, което бе най-фрапиращото за мен, като разлика в екстрите.
  • #3
    5 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    От 9 г. съм с HUD и смятам, че това е много полезна екстра. Дори трябва да задължат производителите да я има във всяка кола. Помага на водача да не си отвлича вниманието и най-необходимата информация я имаш на предното стъкло и няма нужда да гледаш километражи, приборни панели и навигации. Между другото, когато си купувах колата Тойота преди 9 г.за модела HUD беше в стандартното оборудване и в най-ниското ниво на изпълнение. Японеца е преценил още тогава, че това е наистина важно да го има.
  • #2
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Не съм ползвал, но ми се струва че ще е по-удобен от 20- инчовите екрани , който започнаха да вкарват в много от колите
  • #1
    3 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    От 3 години карам кола с HUD, от типа, прожектиращ директно на стъклото, и вече ми е странно като седна в кола без.