IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как в Съветския съюз направиха камион... на дърва

От влекачите на въглища до водородната Нива: най-странните руски машини

В един стар виц за напредничавостта на съветската техника се казваше, че при катастрофата на най-новия съветски самолет жив останал само огнярят. Но във всеки добър виц има и частица истина: в СССР действително са разработвани превозни средства на въглища и дърва, и то в продължение на десетилетия.
 
  
НАМИ 018, камион на дърва
НАМИ-018
  
 
Звучи куриозно, но една от най-богатите на петрол страни в света дълги години се е задъхвала от недостига му. До разработването на сибирските находища единственият източник на горива в СССР е Кавказ - а и доставките оттам до тайгата са, меко казано, проблематични заради климатичните условия и липсата на пътища.

Затова автомобилният институт НАМИ в началото на 50-те предлага практична според него алтернатива за Сибир - камион, който се задвижва от парен двигател и ползва за гориво дърва. Експерименталният образец с име НАМИ-018 се появява на бял свят през 1952 година.

При това изглежда впечатляващо за онази епоха - мощност от 125 конски сили и възможност за превключване на 4х4 предавка чрез вискомуфи. Товароносимостта е 6 тона. Камионът спокойно се справя и при екстремните температури на северен Сибир.
 
  
НАМИ 012
НАМИ-012 - същата технология, но само със задно предаване. От този модел са построени повечко бройки, някои от които са оцелели и до днес
 

   
Машината е дадена за полеви изпитания на предприятие за добив на дървесина и е ползвана като влекач. Изпитателите остават доволни от качествата й, с изключение на едно - твърде големия разход. Парният камион се нуждае от няколко килограма дървесина... на километър. За изминаването на 100 километра са нужни средно 450 килограма дърва. 200-литровият резервоар за водата също трябва да се допълва честичко.

Заради това в крайна сметка комисия преценява, че проектът е подходящ само за райони, в които доставките на петролни горива са наистина твърде сложни. Работата по НАМИ-018 скоро е замразена.

Впрочем това не е единственият опит на съветската автомобилна промишленост да използва алтернативни горива и задвижвания. Галерията долу ще ви напомни някои от другите такива експерименти.


Съветските коли на алтернативно гориво (ГАЛЕРИЯ):

0 от 500
  • #5
    14 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    за всички злини на човечеството е виновна зимата на 41
  • #4
    14 rate up comment 9 rate down comment
    l ( преди 2 години )
    Те понеже бяха доста добри в изобретяването на неща затова бяха номер 1 в индустриалните кражби и копирания. 40% от бюджета на СССР не е отивал за научна и развойна дейност а за шпионаж и кражби. Исторически факт.
  • #3
    24 rate up comment 11 rate down comment
    Киро ( преди 2 години )
    До #2 И кое точно изобретиха другарите? Напиване с препарат за вана не се брои.
  • #2
    20 rate up comment 17 rate down comment
    Съветските Болни ( преди 2 години )
    Най богатата страна на петрол правила камиони на дърва изкопирани от английски камион после на въглища на мъх на газ и на одеколон...колко велика е руската научна мисъл, колко е велик Путин Слава не великия Съветски съюз Крим Ваш.
  • #1
    18 rate up comment 26 rate down comment
    do #1 ( преди 2 години )
    Поинтересувай се и прочети повече за съветската наука и ще се изненадаш на какво ниво е била 50те години на миналия век. Истинските крадци и експлоататори са на запад.