IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как в Съветския съюз направиха гума с 250 000 км живот

Родена от недостига на каучук през 50-те, технологията работеше, макар и с уговорки

В наши дни средният живот на една автомобилна гума, преди протекторът да се износи преклено много, е около 40 000 километра. И това е доста добър напредък спрямо началото на 80-те, когато гумите едва издържаха и 32 000 км. Но от правилото има и изключения: в Съветския съюз още в края на 50-те са разработени гуми, издържащи до 250 000 километра. Ето тяхната история.
 
  
гуми, сменяем протектор, РС, Ярославъл
Гума РС на Ярославълския завод, оцеляла до наши дни

 
В края на 50-те броят на автомобилите по съветските пътища се увеличава и икономиката най-после започва да се съвзема след войната. Но това води и до сериозен глад за каучук. Страните, които са основни производителки на каучук, се оказват все отвъд желязната завеса (това е и едно от обясненията за настойчивия интерес на СССР към Виетнам през следващото десетилетие). Икономическото възстановяване е спъвано от постоянния остър недостиг на гуми за автомобили и особено за камиони.
 
 
гуми, сменяем протектор, РС, Ярославъл
  
 
В тези условия на заводите за гуми, като този в Ярославъл (Ярак), е възложено да търсят начини не само да засилят производството, но и да подобрят продукта. През 1959 e показан прототип, а през 1960 започва производството на гумите от експерименталната серия РС, създадена под ръководството на П. Шаркевич. Тя е не само радиална - голяма новост за съветското производство по онова време - но и със заменяеми протектори.
 
 
гуми, сменяем протектор, РС, Ярославъл
Статия за проекта в списание "За Рульом" от 1963, започваща, разбира се, с изречението: "От ден на ден се разширява съревнованието на масите, вдъхновени от величествената програма за построяване на комунизма в нашата страна"


На практика външната повърхност на тази гума е гладка и с три дълбоки улея. Върху тях се надяват три пръстеновидни протектора - с метален кордаж от вътрешната страна и с нормална шарка от външната. Заради използваната по-твърда смес тези протектори издържат по-дълго - по 70-90 хиляди километра. А когато се износят, се подменят само те, а останалата част от гумата остава в употреба. Икономията на каучук е огромна. Освен това заменяемите протектори дават гъвкавост на камионите, защото има два типа - с шарка за офроуд, и с шарка за твърди настилки. Не е тайна, че асфалтовите пътища не са доминиращият вид в СССР, така че тази опция е доста полезна. Самата подмяна не е твърде сложна - просто изпускаш въздуха от гумата, смъкваш стария протектор, наместваш новия и я напомпваш.
 
 
ГАЗ 51, камион, СССР
Гумите РС са предназначени най-вече за камиона ГАЗ-51 - гръбнака на съветското стопанство от онова време


Заводът произвежда над 50 000 комплекта гуми РС. В една възторжена статия от 1963 година списание "За Рульом" докладва, че в изпитанията върху камиони по трасето Москва - Харков - Орел - Ярославъл гумите са издържали средно по 120 000 км, а някои - цели 256 000 километра.
 

Най-големите производители на каучук
1. Тайланд - 4.31
2. Индонезия - 3.11
3. Виетнам - 0.95
4. Индия - 0.90
5. Китай - 0.86
6. Малайзия - 0.83
7. Филипините - 0.44
8. Гватемала - 0.36
9. Кот д'Ивоар - 0.29
10. Бразилия - 0.18
 * В млн. тона


Самата идея за заменяем протектор не е нова - подобни експерименти са правени във Великобритания и Франция още в края на XIX век. И са изоставени по простата причина, че динамичните качества на гумата неизбежно се влошават. Така е и с ярославълските РС-ки - шофьорите на камионите изрично са предупредени да спират плавно и да не допускат поднасяне и претоварване в завоите. Освен това бордът на гумите често се поврежда от претриване. Въпреки всичко компромисът си струва - по-добре да закараш стоките си бавничко, отколкото да киснат в склада, докато камионите стоят без гуми. Едва когато доставките на каучук от Виетнам са уредени, проектът на Шаркевич полека е изтикан на заден план и забравен.


 

 

0 от 500
  • #19
    14 rate up comment 1 rate down comment
    До разбирачите ( преди 3 години )
    Това е проект от преди 70 години, бе умници! Какво го гледате от камбанарията на днешния живот и технологични възможности! Хората са имали дефицт на каучук и са търсели решение! Ако всички хора през вековете бяха като вас, само да стоят, да мрънкат и да търсят кусури на опитите на хората, света още нямаше да познава колелото и огъня!!!!
  • #18
    4 rate up comment 2 rate down comment
    До 9 ( преди 3 години )
    Ако за 30-35 000км сасипваш чисто нови гуми вземи смени сервиза в който ти ги балансират и се научи как да се грижиш за гуми!!! Чифт летни и чифт зимни на общо 100 000км за 3 години, все още имат над 4мм грайфер, въпреки, че карам агресивно!! Но налягането проверявам на всеки 2 седмици и баланса се проверява на 10 000км! Да се гордееш, че не знаеш как да си ползваш колата и гумите - "голям" пилот си :-) :-) :-) :-)
  • #17
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Левски ( преди 3 години )
    Да, когато си изправен до стената, ти идват какви ли не идеи! Нали изобретенията в голямата си част стават така?! А това е опит за решаване на един голям, световен екопроблем. От гумата се използват не повече от 5-10%. Останалото вече е ***, който е супер трудно да се превърне в ново изделие. Общо в света има огромни количества стари гуми.
  • #16
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Дегенерат ( преди 3 години )
    Регенерират се гумите с нов протектор и се ползват отново. За камионите това е норма и в момента.
  • #15
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Румбо ( преди 3 години )
    Едно време по корекомите имаше мишелинки(така им викахме тогава),дето издържаха по 80 хил.км,а само задни и 100к.Какво е било сцеплението не знам,щото се караше със 70-80км/ч.Впрочемслед 2000г съм карал с Мишлен енержи втора ръка по 30К км,предполагам поне толкова са имали и като нови.Обаче росне ли дъжд-80км/ч макс.
  • #14
    2 rate up comment 5 rate down comment
    Бай Петк ( преди 3 години )
    Защо се излагат това гума ли които изка да я кара 250 000км
  • #13
    2 rate up comment 1 rate down comment
    coolchat ( преди 3 години )
    Интересното е че бързането се превръща в мащабен фактор за грешка след грешка и гол след гол, но пък си има и чар
  • #12
    11 rate up comment 10 rate down comment
    Карач ( преди 3 години )
    Това са български разработки, но понеже времето е било такова, че всички изобретения на целия соцлагер са минавали за одобрение през Кремъл, та и това наше изобретение става на СССР. Те просто си присвояваха всичко което им хареса не, че сега не е така, но им е доста по трудно.
  • #11
    9 rate up comment 8 rate down comment
    Сталин ( преди 3 години )
    А Тиквата направи магистралите
  • #10
    15 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Съветската гума е като съветския слон.