IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Как в Съветския съюз направиха гума с 250 000 км живот

Родена от недостига на каучук през 50-те, технологията работеше, макар и с уговорки

В наши дни средният живот на една автомобилна гума, преди протекторът да се износи преклено много, е около 40 000 километра. И това е доста добър напредък спрямо началото на 80-те, когато гумите едва издържаха и 32 000 км. Но от правилото има и изключения: в Съветския съюз още в края на 50-те са разработени гуми, издържащи до 250 000 километра. Ето тяхната история.
 
  
гуми, сменяем протектор, РС, Ярославъл
Гума РС на Ярославълския завод, оцеляла до наши дни

 
В края на 50-те броят на автомобилите по съветските пътища се увеличава и икономиката най-после започва да се съвзема след войната. Но това води и до сериозен глад за каучук. Страните, които са основни производителки на каучук, се оказват все отвъд желязната завеса (това е и едно от обясненията за настойчивия интерес на СССР към Виетнам през следващото десетилетие). Икономическото възстановяване е спъвано от постоянния остър недостиг на гуми за автомобили и особено за камиони.
 
 
гуми, сменяем протектор, РС, Ярославъл
  
 
В тези условия на заводите за гуми, като този в Ярославъл (Ярак), е възложено да търсят начини не само да засилят производството, но и да подобрят продукта. През 1959 e показан прототип, а през 1960 започва производството на гумите от експерименталната серия РС, създадена под ръководството на П. Шаркевич. Тя е не само радиална - голяма новост за съветското производство по онова време - но и със заменяеми протектори.
 
 
гуми, сменяем протектор, РС, Ярославъл
Статия за проекта в списание "За Рульом" от 1963, започваща, разбира се, с изречението: "От ден на ден се разширява съревнованието на масите, вдъхновени от величествената програма за построяване на комунизма в нашата страна"


На практика външната повърхност на тази гума е гладка и с три дълбоки улея. Върху тях се надяват три пръстеновидни протектора - с метален кордаж от вътрешната страна и с нормална шарка от външната. Заради използваната по-твърда смес тези протектори издържат по-дълго - по 70-90 хиляди километра. А когато се износят, се подменят само те, а останалата част от гумата остава в употреба. Икономията на каучук е огромна. Освен това заменяемите протектори дават гъвкавост на камионите, защото има два типа - с шарка за офроуд, и с шарка за твърди настилки. Не е тайна, че асфалтовите пътища не са доминиращият вид в СССР, така че тази опция е доста полезна. Самата подмяна не е твърде сложна - просто изпускаш въздуха от гумата, смъкваш стария протектор, наместваш новия и я напомпваш.
 
 
ГАЗ 51, камион, СССР
Гумите РС са предназначени най-вече за камиона ГАЗ-51 - гръбнака на съветското стопанство от онова време


Заводът произвежда над 50 000 комплекта гуми РС. В една възторжена статия от 1963 година списание "За Рульом" докладва, че в изпитанията върху камиони по трасето Москва - Харков - Орел - Ярославъл гумите са издържали средно по 120 000 км, а някои - цели 256 000 километра.
 

Най-големите производители на каучук
1. Тайланд - 4.31
2. Индонезия - 3.11
3. Виетнам - 0.95
4. Индия - 0.90
5. Китай - 0.86
6. Малайзия - 0.83
7. Филипините - 0.44
8. Гватемала - 0.36
9. Кот д'Ивоар - 0.29
10. Бразилия - 0.18
 * В млн. тона


Самата идея за заменяем протектор не е нова - подобни експерименти са правени във Великобритания и Франция още в края на XIX век. И са изоставени по простата причина, че динамичните качества на гумата неизбежно се влошават. Така е и с ярославълските РС-ки - шофьорите на камионите изрично са предупредени да спират плавно и да не допускат поднасяне и претоварване в завоите. Освен това бордът на гумите често се поврежда от претриване. Въпреки всичко компромисът си струва - по-добре да закараш стоките си бавничко, отколкото да киснат в склада, докато камионите стоят без гуми. Едва когато доставките на каучук от Виетнам са уредени, проектът на Шаркевич полека е изтикан на заден план и забравен.


 

 

0 от 500
  • #8
    10 rate up comment 11 rate down comment
    Бай Драгой ( преди 2 месеца )
    Тука се казва за гуми на камиони. Ами ние Българите го създадох ме. Изработва се добра основа и гума. След 100 хил. км протектора се пренарязва и гумата става като нова на товарния автомобил. Много поздрави на Руснаците.
  • #7
    17 rate up comment 20 rate down comment
    Марко ( преди 2 месеца )
    Ботушите са по-здрави от "цървулите", създани са в тежки условия и климат. От инженери в лаборатории. За "баш майстора" роден в задръстено село и гено наебан (създаден) от смес от *** с турци няма значение каква кола и гуми кара, както и кой го управлява. Важното "пара" да има за пърдене и демагогия с думи, значението на които е непонятно! Само тъпият и ограничен човек разбира от всичко и смее да критикува тези, които са по-надарени. Защото завистта и безсилието са "силните" му страни.
  • #6
    20 rate up comment 17 rate down comment
    Глиган ( преди 2 месеца )
    В България живеят 85%простаци,ползват телевизия и мобилни телефони,но даже и не подозират кой ги изобретил и кой ги преди 65 години направил,се надявам знаете кой първия направил операция на сърцето и очите,гербист това е болест,родени предатели.
  • #5
    21 rate up comment 29 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Гумите трябва се сменят не заради износване, а заради изтекъл живот. Дори не знам колко километра издържа протекторът. Навъртал съм поне 50 хиляди без влошаване. Но на всеки 3 сезона ги сменям, имам и летни, и зимни. Как да им износя протектора за 3 сезона? А иначе в статията става дума за поредната руска простотия. Едно време се правеше и регенерат на гуми, но беше отречен като опасен.
  • #4
    18 rate up comment 9 rate down comment
    Сникерс ( преди 2 месеца )
    Май не си ти когато си прост)))
  • #3
    30 rate up comment 10 rate down comment
    Бабини видини кули ( преди 2 месеца )
    Не знам за "съвременния" пробег на галошите с балатум, ама едо време с едни вининки навъртяхме 85 О00, а с други 70 000...и те така...
  • #2
    14 rate up comment 31 rate down comment
    Никола ( преди 2 месеца )
    Да ама на книжка инъче ако са твърди като камък ще е по добре да слагат бандажни гуми както преди 1900 г.няма износване е малко друса и се носи на -сам натам ама нали е в СССр значи е върховна новост
  • #1
    17 rate up comment 31 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    "Били предупредени да не спират рязко... " В руската к*чина всеки компромис с живота и здравето на хората си струва.