IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как в Съветския съюз направиха камион... на дърва

От влекачите на въглища до водородната Нива: най-странните руски машини

В един стар виц за напредничавостта на съветската техника се казваше, че при катастрофата на най-новия съветски самолет жив останал само огнярят. Но във всеки добър виц има и частица истина: в СССР действително са разработвани превозни средства на въглища и дърва, и то в продължение на десетилетия.
 
  
НАМИ 018, камион на дърва
НАМИ-018
  
 
Звучи куриозно, но една от най-богатите на петрол страни в света дълги години се е задъхвала от недостига му. До разработването на сибирските находища единственият източник на горива в СССР е Кавказ - а и доставките оттам до тайгата са, меко казано, проблематични заради климатичните условия и липсата на пътища.

Затова автомобилният институт НАМИ в началото на 50-те предлага практична според него алтернатива за Сибир - камион, който се задвижва от парен двигател и ползва за гориво дърва. Експерименталният образец с име НАМИ-018 се появява на бял свят през 1952 година.

При това изглежда впечатляващо за онази епоха - мощност от 125 конски сили и възможност за превключване на 4х4 предавка чрез вискомуфи. Товароносимостта е 6 тона. Камионът спокойно се справя и при екстремните температури на северен Сибир.
 
  
НАМИ 012
НАМИ-012 - същата технология, но само със задно предаване. От този модел са построени повечко бройки, някои от които са оцелели и до днес
 

   
Машината е дадена за полеви изпитания на предприятие за добив на дървесина и е ползвана като влекач. Изпитателите остават доволни от качествата й, с изключение на едно - твърде големия разход. Парният камион се нуждае от няколко килограма дървесина... на километър. За изминаването на 100 километра са нужни средно 450 килограма дърва. 200-литровият резервоар за водата също трябва да се допълва честичко.

Заради това в крайна сметка комисия преценява, че проектът е подходящ само за райони, в които доставките на петролни горива са наистина твърде сложни. Работата по НАМИ-018 скоро е замразена.

Впрочем това не е единственият опит на съветската автомобилна промишленост да използва алтернативни горива и задвижвания. Галерията долу ще ви напомни някои от другите такива експерименти.


Съветските коли на алтернативно гориво (ГАЛЕРИЯ):

0 от 500
  • #15
    4 rate up comment 9 rate down comment
    ВСВ ( преди 2 години )
    Ограмотете се малко преди да пишете смешни коментари.Руснаците са на светлинни години във всяка област на технологиите пред останалите, независимо какво лае западната пропаганда.
  • #14
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Георги ( преди 3 години )
    Към 1952 год.в Пловдив имаше автобуси с газгенератори ,а също и товарни камиони.Тези машини са с двигатели както са и съвременните ,работещи с пропан-бутан или с метан.Камиони задвижвани с парен двигател са пробвани в някои страни , но те са не ефективни.Машини с парни двигатели са били разпространени в БЪлгария- това са валяци за правене на пътища и за задвижване на вършачки - имаше ги до към 1952-1965 год.
  • #13
    11 rate up comment 2 rate down comment
    Иван ( преди 3 години )
    До # 7: Щото американците не прибраха нищо от Германия...разработки, техника, учени хора и всякакви ценности... Ей така ги оставиха на произвола, подариха ги на руснаците!
  • #12
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Николай Николов ( преди 3 години )
    През 80-те години срещах такива във Виетнам -газгенератори
  • #11
    15 rate up comment 20 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    До всички меки китки със залинели мозъци и родоотстъпници. Чехите са били 10 пъти по-добри инженери от немските кухи ***. Руснаците са имали много по-добри компютри преди краварите да ги унищожат с фалшивите си гущери. Размърдайте си робските меки мозъчета
  • #10
    12 rate up comment 2 rate down comment
    Ник ( преди 3 години )
    То това не е новост най напред Германия направи Газгенераторите агрегати които горяха всичко и правех газ на метанови база които се вкарва директно в карбуратора и много военни машини са вървели с тези агрегати а че В СССР са измислили /,или копирал/,тази безумица не е за учудване те си бяха такива
  • #9
    8 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    "40% от бюджета на СССР" за кражби? Къде го намери този исторически факт? Хайде сподели, че не намирам.Ако говорим за копия, всички са изкопирали Бенц, почти всички Дизел, всички - Форд и Олдсмобил, почти всички тойота. Ако ти дадат нова Тесла, можеш ли да я изкопираш и направиш от нула без развойна дейност? Че не са новатори - не са. Че копират - копират. Ама 40% за кражби.. стегни се
  • #8
    7 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Само камион на л.ай.на не са измисли да се движи, какъв пропуск там имат много.
  • #7
    7 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Само камион на ла.*** не са измисли да се движи, какъв пропуск там имат много.
  • #6
    22 rate up comment 9 rate down comment
    Спиридон ( преди 3 години )
    Така е, ако не бяха германците, света нямаше да съществува в днешният си вид. По принцип, те са изобретили всичко, но след това е изкопирано от руснаци, поляци, зулуси, перси, траките и те, маите, майните и те, ако не друго поне тепетата са крадени от германците. Извънземните са изкопирали чиниите и купичките си, та дори вилиците и ножовете от Вермахта. Бил Гейтс, амебите,... Господ е копирал от немците. Без германец, няма живот. До сега щяхме да акаме в дупка до пещерата. Смешни сте! Жалки сте!