За XXI век литиево-йонната батерия е това, което беше петролът за XX век. Тя вече изцяло е превзела смартфоните и лаптопите ни и, ако се осъществят плановете на политици като лидерите на ЕС, Си Дзинпин и Джо Байдън, съвсем скоро ще превземе и автомобилите. Мнозина виждат в нея и начина най-после да постигнем ефективно използване на енергия от слънцето и вятъра, без сегашната необходимост да се поддържат скъпи и замърсяващи дублиращи мощности.
Корейският гигант Samsung представи преди година прототип на батерия с твърд електролит, която има енергийна плътност над 900 втч за литър, и минимум 1000 цикъла без загуба на капацитет. Производството в по-големи размери все още е проблем
Има само един малък проблем: сегашната литиево-йонна батерия не може да изпълни всички тези очаквания. В нея има твърде много непреодолими ограничения - до такава степен, че за последните 30 години технологията почти не се е променила. Всъщност дори собственият й създател, Нобеловият лауреат проф. Джон Гудинъф, сега работи по създаването на заместника й - батерията с твърд електролит.
12 причини защо ни трябват нов тип батерии (ГАЛЕРИЯ):
Най-често проблемът идва именно при твърде бързо зареждане. То води до образуването на т. нар. дендрити - нещо като паяжини или скреж в течния електролит. Ако тези паяжини стигнат от катода до анода, предизвикват късо съединение.
За нещастие тенденцията към употреба на повече никел само повишава тази склонност. В Китай в момента тече разследване, защото няколко автомобила с подобни батерии от ново поколение се самозапалиха.
Съществуват най-различни други комбинации за електродите и електролита, примерно литиево-железни, които са доста по-безопасни. Но и с по-ниска енергийна плътност.