Ако се съди по статистиката за регистрациите на МВР, цели 47.5% от автомобилния парк в България е на възраст над 20 години, и още около 25% - между 15 и 20 години. Това е рекорден показател в ЕС, и чест повод за хора с определени нагласи да се вайкат колко сме зле (друг въпрос е, че заради липсващата система за претопяване на стари коли МВР още води на отчет безброй машини, гниещи от десетиетия по задните дворове).

Акумулиращата горивна система с високо налягане, или Common Rail, се наложи в последните две десетилетия най-вече от екологични съображения. Първоначално сложното й устройство будеше скептицизъм, но с течение на времето много от тези двигатели се доказаха като достатъчно надеждни
Но срамно ли е наистина да се карат стари автомобили? Много малко са страните по света, в които автопаркът е преобладаващо нов. В Европа има много страни, където над 20-годишните коли са мнозинство: такива като Испания или като новото икономическо чудо Естония. Дори в богата Финландия делът на над 20-годишните е цели 25 на сто. Освен това средната възраст на автопарка в Европа расте от година на година - директен ефект от затягането на екологичните норми, което вдигна цените на колите драстично в последното десетилетие. И отново доказа какво се случва, когато чиновници решат да налагат технологични решения.
Ясно е, че автомобилите, произведени между 2000 и 2010, ще са основната част от българския автомобилен пазар в близките няколко години. Затова ще ви предложим една класация на най-надеждните бензинови и дизелови агрегати от тази епоха. И ще започнем с дизелите.
Втората част на класацията можете да видите тук.
10-те най-надеждни Common Rail дизела - I част (ГАЛЕРИЯ):
Версиите с 8 клапана даваха межд 101 и 130 конски сили мощност, а тези с 16 - между 134 и 170 коня.
Обикновено технологичните революции носят със себе си доста ниска надеждност, особено през първите години, но 1.9 JTD се оказва завидно здрав.
Ранните версии с по 2 клапана на цилиндър нямаха хидрокомпенсатори и се нуждаеха от периодичен реглаж, но при 16v версията има повдигачи.
Двигателят тежи само 125 кг, но е със солиден чугунен блок и с ангренажен ремък, който трябва да се подменя на 100-120 хиляди километра пробег.
8v моторите рядко създават каквито и да било ядове при добра поддръжка. При 16v проблемите идват основно от вихровите клапи.


8