Ако се съди по статистиката за регистрациите на МВР, цели 47.5% от автомобилния парк в България е на възраст над 20 години, и още около 25% - между 15 и 20 години. Това е рекорден показател в ЕС, и чест повод за хора с определени нагласи да се вайкат колко сме зле (друг въпрос е, че заради липсващата система за претопяване на стари коли МВР още води на отчет безброй машини, гниещи от десетиетия по задните дворове).

Акумулиращата горивна система с високо налягане, или Common Rail, се наложи в последните две десетилетия най-вече от екологични съображения. Първоначално сложното й устройство будеше скептицизъм, но с течение на времето много от тези двигатели се доказаха като достатъчно надеждни
Но срамно ли е наистина да се карат стари автомобили? Много малко са страните по света, в които автопаркът е преобладаващо нов. В Европа има много страни, където над 20-годишните коли са мнозинство: такива като Испания или като новото икономическо чудо Естония. Дори в богата Финландия делът на над 20-годишните е цели 25 на сто. Освен това средната възраст на автопарка в Европа расте от година на година - директен ефект от затягането на екологичните норми, което вдигна цените на колите драстично в последното десетилетие. И отново доказа какво се случва, когато чиновници решат да налагат технологични решения.
Ясно е, че автомобилите, произведени между 2000 и 2010, ще са основната част от българския автомобилен пазар в близките няколко години. Затова ще ви предложим една класация на най-надеждните бензинови и дизелови агрегати от тази епоха. И ще започнем с дизелите.
Втората част на класацията можете да видите тук.
10-те най-надеждни Common Rail дизела - I част (ГАЛЕРИЯ):
Няма как тази класация да мине без двигателя, който на практика въведе Common Rail технологията в масовите автомобили. Първият 1.9 JTD дебютира през 1997 в новата тогава Alfa Romeo 156. Първото му поколение беше Unijet, а второто въведе по-софистицираното Multijet впръскване. Тази технология даде доста по-ефикасно горене при студен двигател, по-добро представяне при ниски обороти, по-тиха работа, по-добра икономия и по-ниски вредни емисии.
Понеже Fiat го разработи по време на злополучния алианс с GM, права върху технологията имат и американците, които години наред я ползваха в Opel и други свои марки (за отбелязване е обаче, че двулитровата разновидност, разработена от GM, попадна в класацията ни за най-ненадеждните дизели, вижте линка под статията)


8